Perhe hakee lainaa

Väliaikainen korkokatto poistuu - muuttuuko lainan hinta?

Pandemian ajan voimassa ollut väliaikainen korkokatto poistuu lokakuun alussa. Kun kulutusluottojen korko on väliaikaisesti ollut enintään 10 prosenttia, on korkokatto muutoksen jälkeen 20 prosenttia. Osa rahoitusyhtiöistä nostaa lainan korkoa lainsäädännön poistuessa. Santanderilla lainasi korko pysyy samana.

Koronapandemian aikana kulutusluotoille asetettu korkokatto poistuu lokakuun alussa. Väliaikainen korkokatto sääti lainan koron maksimissaan kymmeneen prosenttiin. Kun laki muuttuu, on lainan lainmukainen korkokatto 20 prosenttia. Lain voimassaolon aikana lainaa ottaneet ovat siis voineet saada lainan normaalia edullisemmin, riippuen rahoitusyhtiöstä ja sen aiemmista korkokäytännöistä.

Mutta mitä väliaikaisen korkokaton poistumisesta tulisi tietää? Tarkoittaako se muutoksia nykyiseen lainaani? Entä jos olen ottamassa lainaa? Kokosimme tähän tekstiin tiiviisti asiat, jotka tavallisen kuluttajan tulisi väliaikaisen korkokaton poistumisesta tietää.

Muuttuuko lainani hinta, kun korkokatto poistuu?

Jos olet ottanut lainaa väliaikaisen korkokaton ollessa voimassa, on hyvä tarkistaa lainan hinta muutoksen jälkeen. Osa rahoitusyhtiöistä nostaa lainan korkoa väliaikaisen korkokaton poistuessa. Tästä tulisi olla maininta myös sopimuksessa, jonka hyväksyit lainaa ottaessasi.

Santanderin lainassa korko ei nouse muutoksen myötä.

Aina lainan hinta ei kuitenkaan muutu. Esimerkiksi Santanderin lainoissa korko ei nouse, vaikka väliaikainen korkokatto poistuu. Lainasi korko siis pysyy samana myös muutoksen jälkeen, etkä joudu huolehtimaan mahdollisista lisäkuluista.

Lue lisää Santanderin lainasta täältä.

Katse korkoon lainaa hakiessa

Väliaikaisen korkokaton aikana lainojen hintavertailu on saattanut tuntua turhalta, sillä hintaerot eri rahoitusyhtiöiden välillä ovat olleet pieniä. Jos harkitset lainan hakemista nyt, on tärkeää kiinnittää huomiota lainan korkoihin ja kuluihin. Hintaerot lainojen välillä saattavat olla suuria.

Erityisen tärkeää on tarkistaa koron lisäksi myös lainan muut kulut sekä lainan todellinen vuosikorko. Puolet suomalaisista ei juuri osaa arvioida lainan korkotasoa, joten näistä asioista kannattaa aina ottaa selvää jo ennen lainan ottamista.

Olemme koonneet lainanhakijan tueksi tietopaketin, josta selviää, mitä kaikkea tulisi muistaa ennen lainan ottamista.  Siitä saat paljon hyödyllistä tietoa lainan hakemisen tueksi.

Vastuullinen luotonantaja ilmoittaa lainan korot ja kulut läpinäkyvästi ja selkeästi. Ei ole lainanhakijan tehtävä arvuutella lainan hintaa, vaan se tulisi lukea sopimuksessa selvästi. Jos et löydä sopimuksestasi selkeää tietoa koroista, kuluista ja todellisesta vuosikorosta, kannattaa kääntyä toisen toimijan puoleen.

Jos tarvitset rahoitusta elämäsi tärkeisiin hetkiin, Santanderin laina on aina turvallinen valinta. Lue lisää Santanderin lainasta.