Jo 30 % autorahoitussopimuksista ladattavien autojen ostoon – autokauppiaat ennustavat suosion kasvua

Suomalaiset autokauppiaat ennakoivat ladattavien autojen myynnin kasvavan huomattavasti vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta. Samalla kasvaa myös ladattavien autojen osuus suomalaisissa autorahoitussopimuksissa. Asiakkaat ovat kiinnostuneita hankkimaan latausratkaisun auton yhteydessä.

Autokauppiaat ennakoivat, että sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus automyynnistä on tänä vuonna merkistä riippuen jopa 10–50 prosenttia. Vielä viime vuonna suurimmassa osassa autoliikkeitä näiden autojen osuus myynnistä oli alle 10 prosenttia. Tällä hetkellä liikenteessä on noin 40 000 ladattavaa henkilöautoa Suomessa.

Tieto käy ilmi autorahoittaja Santander Consumer Financen tekemästä tuoreesta selvityksestä autoliikkeille sähköautojen ja lataushybridien käytöstä ja lataamisesta. Syksyllä tehtyyn selvitykseen vastasi edustajia 37 autoliikkeestä ympäri Suomea. 

Latauspisteiden hankinta tulee ajankohtaiseksi sähköautojen ja ladattavien hybridien ostajille. Autokauppiaiden arvion mukaan vain harvalla ladattavan auton ostajalla on latausratkaisu valmiina esimerkiksi kotona tai työpaikalla. 

Suurin osa asiakkaista olisikin kiinnostunut ostamaan latausratkaisun suoraan autoliikkeestä auton hankinnan yhteydessä, mutta kotilatauspisteen hinta asennuksineen ei suurimman osan mielestä saisi ylittää tuhatta euroa. Autoliikkeiden arvion mukaan asiakkaiden suosituimmat tavat maksaa latauspisteestä ovat kuukausimaksu rahoitussopimuksen yhteydessä, latauspisteen ostaminen omaksi kertamaksulla auton oston yhteydessä tai latauspisteen ostaminen omaksi kuukausierissä.

Ladattavien suosio alkaa näkyä autorahoituksessa

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen suosio alkaa näkyä myös suomalaisten autorahoitussopimuksissa. Ladattavien autojen osuus kaikista rahoitussopimuksista on jo 29,5 prosenttia, ilmenee Santanderin myyntitilastoista. Täyssähköautojen osuus rahoitettavista autoista on noin 4 prosenttia (4,1 %) ja hybridiautojen reilut 25 prosenttia (25,3 %). 

“Ladattavien autojen hankinta saattaa arveluttaa vielä ostajia. Esimerkiksi latausverkoston kattavuus, auton toimintamatka tai auton akuston kestävyys Suomen talvessa voivat tehdä ladattavan auton käytöstä vielä autoilijoiden mielestä epävarmaa. Onneksi nykyään uudenlaiset autoilun rahoitusmallit tekevät ladattavien autojen ostamisesta ja ajamisesta turvallista ja helppoa. Esimerkiksi Santanderin All in One -rahoituksessa autoille taataan hyvityshinta ja hintaan kuuluvat huollot ja korjaukset, mikä tekee auton ostamisesta turvallista ja helppoa”, sanoo Santanderin kaupallinen johtaja Kari Kauppinen.

Suomen autokanta on jo vuosia ollut Euroopan vanhimpia. Uuden auton hankkimiseen kannustetaan niin turvallisuuden kuin ympäristöystävällisyyden vuoksi. Uudet autot ovat pääsääntöisesti vähäpäästöisempiä ja uusien autojen joukkoon lukeutuvat myös ladattavat autot. 

Kuluneen vuoden autokaupan lukuihin vaikuttaa kuitenkin koronapandemia. Uusien tilausten ja ensirekisteröintien määrä väheni erityisesti touko-kesäkuussa. Koko vuonna uusia henkilöautoja on rekisteröity lokakuun loppuun mennessä 80 903, joka on 16,9 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Käytettyjen henkilöautojen kauppa oli lokakuun lopussa sen sijaan jopa hivenen viime vuoden tasoa edellä. 

Tällä hetkellä uusien autojen osuus kaikista Santanderin autorahoitussopimuksista on vain noin neljännes. Käytettyjen autojen osuus rahoitetuista autoista on kuitenkin kasvanut tänä vuonna, koska uusien autojen rekisteröinnit ovat viime vuotta jäljessä.

“Auton käyttötarve sekä ajomatkat ovat ratkaisevassa roolissa oikeaa ajoneuvoa valittaessa. Uuden tai käytetyn ajoneuvon hankinnassa kannattaakin ensisijaisesti miettiä, millaiseen käyttötarpeeseen ja elämäntilanteeseen auton hankkii ja valita siihen sopivin autorahoitus”, sanoo Kauppinen.