kukkaketo auringonlaskussa

Vihreää siirtymää mahdollistamassa – Santander Nordics vastuullisuusraportti 2022

Santander Nordics (myöh. Santander) on julkaissut vastuullisuusraportin vuodelta 2022. Se sisältää strategiamme vastuulliseen pankkitoimintaan sekä tietoa ESG:hen (Environmental, Social & Governance) ja kestävyyteen liittyvistä saavutuksistamme. Raportti on laadittu noudattaen vuoden 2021 Global Reporting Initiativen (GRI) yleisiä standardeja.

– Santander haluaa edistää kestävyyttä koko arvoketjussa. Muutos kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä kohti kestävämpiä valintoja tarjoaa yrityksille uusia mahdollisuuksia. Me pankkina olemme sitoutuneita tukemaan asiakkaitamme ja kumppaneitamme tässä siirtymässä, sanoo Pohjoismaiden Santanderin toimitusjohtaja Michael Hvidsten.

Santander jatkaa tukeaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle liikenteessä rahoittamalla siirtymää polttomoottoriajoneuvoista sähköautoihin. Santanderin osuus kaikista uusista sähköautorahoituksista Pohjoismaiden markkinoilla oli 13,9 %.

– Pohjoismaiden suurimpana autorahoittajana panostuksemme liikenteen vihreässä siirtymässä on merkittävä, toteaa Hvidsten.

Santanderin tärkeimmät vastuullisuustavoitteet

Vastuullisuusraportin yhteydessä Santander laati merkittävimmät kestävään kehitykseen tähtäävät tavoitteet. Ne ovat:

1. Vastuullisen kulutuksen edistäminen
  2. Hiilijalanjäljen minimoiminen
  3. Ihmisoikeuksien ja hyvien työolojen varmistaminen arvoketjussamme
  4. Toimiminen vastuullisena luotonantajana
  5. Organisaation ja asiakkaiden tietojen suojeleminen
  6. Korruption, rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estäminen

Muita vuoden 2022 kohokohtia

Kotitalouksien energiaratkaisujen rahoittaminen on yhä houkuttelevampi liiketoiminta-alue. Suomen markkina on Pohjoismaiden suurin kotitalouksien energiarahoituksessa. Kotitalouksien energiaratkaisuihin liittyvä liiketoiminta kasvoi merkittävästi – rahoitussopimusten määrä jopa 266 % .

Santander lanseerasi viime vuonna ensimmäisen ekologisesta materiaalista valmistetun pankkikortin. Ensimmäisenä kortti otettiin käyttöön Norjassa, myöhemmin se tulee myös muille markkinoille. Tämä TietoEVRY:n biohajoava VISA-kortti on valmistettu noin 84-prosenttisesti kasvipohjaisista materiaaleista.

Huhtikuussa 2022 Santander lanseerasi Pohjoismaissa uuden Kun se tuntuu oikealta -brändikonseptin, jonka tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vastuullisesta kuluttamisesta.

ESG-riskien ja -mahdollisuuksien integroimista riskienhallintaan ja muihin strategisiin johtamisprosesseihin jatkettiin.

Lisäksi Santander järjesti Pohjoismaissa muun muassa sisäiseen valvontaan ja hallintoon liittyviä koulutuksia. Kaikki työntekijät saivat esimerkiksi ESG-koulutuksen.

Lue vastuullisuusraportti kokonaisuudessaan

Osa Banco Santanderia

Santander Nordics on osa Grupo Santanderia, joka on yksi maailman suurimmista rahoitusalan toimijoista. Grupo Santanderilla on kunnianhimoiset ja edistykselliset kestävyyttä koskevat tavoitteet, ja se sijoittui vuonna 2022 maailman kestävimpien pankkien joukkoon (Dow Jones Sustainability Index). Euroopassa Grupo Santander kuuluu kolmen vastuullisimman pankin joukkoon. Grupo Santanderin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä niin luotonantoon, neuvontaan kuin sijoituspalveluihin liittyvissä toiminnoissa. Grupo Santander on perustajajäsen Net Zero Banking Alliance (NZBA) -ryhmittymässä, joka toimii YK:n ympäristöohjelman Finance Initiative -hankkeen alaisuudessa.