Hoppa till huvudinnehållet

Uusi autojen kuukausitilauspalvelu tulee Suomeen

Autojen kuukausitilauspalvelu SHFT saapuu Suomeen. Palvelun lanseeraa Suomen suurin autorahoittaja Santander Consumer Finance. Kuukausihintaan kuuluu kaikki autoiluun liittyvät kustannukset tankkausta ja parkkimaksuja lukuunottamatta.

​Palvelu aloittaa pilottikokeiluna marraskuussa. Pilottivaiheessa autoliikkeistä mukana on Veho-konserniin kuuluva Vaihtoplus.

Santander tuo automarkkinoille uuden SHFT-palvelun tulevaisuuden liikkumisen tarpeisiin. SHFT on ensimmäinen aidosti kuukausitilaukseen perustuva autopalvelu, joka mahdollistaa autoilun juuri oman tarpeen mukaan. Tilauksen voi lopettaa milloin tahansa 14 vuorokauden irtisanomisajalla.

Kuukausihintaan sisältyy kaikki autoilun palvelut: vakuutus, huollot, renkaiden vaihto ja säilytys sekä tiepalvelukuukausimaksu. Auton voi vaihtaa vaikka kuukausittain, ja siten kokeilla omaan käyttöön parhaiten soveltuvaa autoa.

SHFT on ratkaisu siihen, ettei omistamiseen tarvitse sitoutua

"Maailmalla on havaittavissa trendejä, joiden mukaan ihmiset haluavat sitoutua yhä vähemmän omistamiseen", kertoo Kia Saarinen, Santanderin Business Development Leader.

Omalle autolle ei myöskään läheskään aina ole ympärivuotista tarvetta. Harrastukset tai mökkireissut voivat sijoittua vain tiettyyn osaan vuotta. Osa miettii myös autosta luopumista, mutta kausiluonteisen tarpeen vuoksi se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta. Kuukausitilaus tuo näihin tarpeisiin ratkaisun.

"Autokaupassa mietitään, miten liikkuminen muuttuu ja miten se tulevaisuudessa järjestetään. Olemme huomanneet, että tärkeintä on sujuva ja huoleton liikkuminen, ei pelkästään autoilu", kertoo Veho-konsernin liikkuvuuspalveluiden päällikkö Nicholas Zaeske

Palvelussa mukana olevat autot ovat vaihtoautoja, jotka saadaan näin autokaupasta tehokkaammin käyttöön, Zaeske lisää.

Pilottikokeilu tähtää kaupalliseen lanseeraukseen

Suomessa SHFT-palvelu alkaa pilottikokeiluna. Palvelua on jo aiemmin kokeiltu Norjassa, missä se on osoittautunut menestykseksi. Pilottikokeilu alkoi vuonna 2018, ja hyvien tulosten jälkeen palvelu on ollut vuoden 2019 keväästä alkaen myös muiden asiakkaiden käytössä.

Suomessa pilottiin otetaan 30 käyttäjää. Myös täällä tavoitteena on, että palvelu lanseerataan kaupalliseen käyttöön vuoden 2020 loppupuolella.

"Autoiluun liitettävät vapaus ja huolettomuus kiinnostavat ihmisiä. Nyt sitä pääsee toden teolla myös itse kokeilemaan. Odotamme innolla palautetta palvelun käyttäjiltä", kertoo Zaeske.

Pilotti lanseerataan Helsingissä 21.–22.11. järjestettävässä Slushissa. Pilottiin voi ilmoittautua 21.11. alkaen osoitteessa shft.fi. Mukaan otetaan 30 käyttäjää.