Suomalaiset miehet kertovat velkaantumisestaan – lähes jokaisessa kaveriporukassa on yksi maksuhäiriömerkintä

Sosped-säätiön ja Santanderin tuore podcast rohkaisee puhumaan talousongelmista ja rahasta suomalaisten miesten tositarinoiden kautta.

Lähes 400 000 suomalaisella on jo maksuhäiriö, ja 25–44-vuotiaista miehistä maksuhäiriömerkintä on jo joka seitsemännellä. Keskimäärin jokaisessa kaveriporukassa merkintä on siis yhdellä tai kahdella.

Rahaongelmat ovat yleisiä, mutta siitä huolimatta niistä ei uskalleta puhua. Santanderin ja Sosped-säätiön Feeniks-hankkeen Pää pinnalla -podcastin tavoite onkin rohkaista suomalaisia puhumaan vaikeistakin raha-asioista. Podcastissa kerrotaan aitoja tarinoita, ja siinä haastatellaan suomalaisia miehiä.

Sosped-säätiön Feeniks-hanke tukee keski-ikäisiä miehiä, joiden työtä digitalisaatio muuttaa merkittävästi. Kohderyhmää ovat jo työttömäksi jääneet sekä vielä työelämässä olevat miehet, ja podcast puhutteleekin juuri heitä, vaikka se toki tarjoaa kiinnostavaa kuultavaa myös muille.

– Jos edes kotona ei uskalleta puhua talousongelmista, synnyttää se helposti velkakierteen, johon me haluamme puuttua. Erityisesti keski-ikäiset miehet eivät juurikaan puhu raha-asioista, ja tavoitteemme onkin rohkaista keskustelemaan myös vaikeista tilanteista paitsi kotona myös kavereiden kanssa, sanoo Santander Consumer Financen toimitusjohtaja Peter Sjöberg.

Aitoja kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä

Ensimmäisessä jaksossa kokemuksistaan kertoo 90-luvun laman aikana velkakierteeseen joutunut Matti, jonka tavoite taloudellisesta riippumattomuudesta vei täysin toiseen suuntaan. Hänen lisäkseen jaksossa haastatellaan valtiovarainministeriön ekonomisti Olli Kärkkäistä.

Ensimmäinen jakso on rohkea avaus keskustelulle vaietusta aiheesta. Jaksojen myötä päästään kuulemaan keski-ikäisten miesten pohdintoja niin taloudenhoidosta kuin muistakin raha-asioista erilaisten työurien näkökulmista.

Jokaisessa jaksossa paneudutaan talousongelmien tuomiin kokemuksiin ja kerrotaan myös talousammattilaisten ajatuksia ja vinkkejä raha-asioihin. Tavallisten ihmisten kokemusten tuoman vertaistuen lisäksi jaksoista saa siis myös irti konkreettisia vinkkejä raha-asioiden hoitoon.

Matin tarina sai positiivisen käänteen, ja hän onnistui taltuttamaan taloushaasteet. Vaikka vaikeudet sijoittuivatkin 90-luvulle, voi podcastin kuulija saada hänen esimerkistään tukea myös nykytilanteen tuomiin haasteisiin.

Podcast-jaksot käsittelevät rahaongelmia eri näkökulmista

Podcastin juontajana toimii neljäkymmentä vuotta vapaana taiteilijana työskennellyt Mikko Kuustonen, joka tietää omakohtaisesti, mitä arjen epävarmuus tarkoittaa.

– Uskon intohimoisesti tarinoiden ja aitojen elämänkokemusten merkitykseen. Tarvitsemme vertaistukea ja ymmärryksen siitä, että yksin emme selviä, Kuustonen sanoo.

Jaksoissa käsitellään muun muassa yrittäjyyttä, työttömyyttä, keskiluokkaista velkaantumista, parisuhteen rahaongelmia ja netin vaikutuksia rahankäyttöön.

Pää pinnalla -podcastin kolme ensimmäistä jaksoa ovat nyt kuunneltavissa Spotifyssä ja Radiot.fi-palvelussa. Jaksot käsittelevät työttömyyttä, yrittäjyyttä ja parisuhdetta raha-asioiden näkökulmasta.

Kuuntele Pää pinnalla -podcastia!