Muista maksuvara myös poikkeustilanteessa

Koronaviruksen aiheuttama kansainvälinen poikkeustilanne voi vaikuttaa henkilökohtaiseen talouteen. Oman maksuvaran laskeminen auttaa vähentämään huolta taloudesta, liiketoimintajohtaja Lauri Timgren muistuttaa.

Maksuvara on jokaisen oman talouden tärkein luku. Maksuvara kuvaa oman talouden tasapainoa ja kertoo, millaisia muutoksia taloutesi kestää.

Etenkin koronaviruksen aiheuttamassa epävarmassa taloudellisessa tilanteessa maksuvaran ja talouden tasapainon merkitys korostuu.

“Koronaviruksen tuomat muutokset vaikuttavat monien meistä tuloihin, ja taloudellinen tilanne voi muuttua nopeasti. Silloin myös maksuvara voi muuttua”, Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Lauri Timgren sanoo.

Poikkeustilanteeseen ja mahdollisiin muutoksiin kannattaa varautua jo etukäteen.

“Kun talous on tasapainossa ja maksuvara tiedossa, poikkeustilanteessakaan ei tarvitse murehtia raha-asioita ensimmäisenä”, Lauri sanoo.

Käytännössä maksuvara tarkoittaa sitä rahamäärää, joka sinulla on vapaasti käytössäsi kuukaudessa, eli mihin kaikkeen sinulla on varaa. Se tarkoittaa sitä rahamäärää, joka sinulle jää käyttöön kuukauden kaikkien menojen jälkeen.

Talouden tasapainottaminen kannattaa – laskurit avuksi

Maksuvaran laskemista varten lasket yhteen kuukausittaiset tulosi ja menosi, jolloin saat tietää ylijäävän maksuvarasi.

“Omien kuukausitulojen ja -menojen hahmottaminen auttaa varautumaan erilaisiin elämäntilanteen muutoksiin jo etukäteen”, Lauri kertoo.

Netissä on tarjolla erilaisia ohjeita ja laskureita oman talouden hahmottamiseen ja maksuvaran laskemiseen. Esimerkiksi Santanderin Elä kohtuudella -sivustolta löydät helpon laskurin, jonka avulla voit arvioida taloutesi kantokyvyn. Kuukausibudjetin tekemiseen hyvä apu on ilmainen Penno-palvelu.

Oman talouden poikkeustilanteessa, kuten lomautuksessa tai irtisanomistilanteessa, tulot saattavat muuttua nopeasti. Kelan sivuilla on erilaisia laskureita työttömyys- ja toimeentulotukien määrien laskemiseen. Ansiosidonnaisen päivärahan määrää voi arvioida esimerkiksi YTK:n sivuilta löytyvällä laskurilla

Menojen karsiminen auttaa poikkeustilanteessa

Koska tuloihin on monen vaikeampaa vaikuttaa nopeasti, etenkin epävarmassa taloustilanteessa kannattaa keskittyä tasapainottamaan menoja. Maksuvaraa laskiessa saa hyvän käsityksen talouden kuukausittaisista menoista ja kulueristä.

Kulut kannattaa laittaa tärkeysjärjestykseen, aloittaen pakollisista menoista. Näitä ovat usein vuokra ja muut asumismenot, lääkkeet ja terveydenhoito sekä ruoka. Sen jälkeen voi aloittaa karsimaan vähemmän tärkeitä menoja oman taloustilanteen mukaan.

“Esimerkiksi erilaisia kuukausitilauksia voi keskeyttää poikkeustilanteen ajaksi ja kalliimpia harrastuksia laittaa tauolle”, Lauri kertoo.

Poikkeustilanteessa myös useimmat laskuttajat ovat valmiita joustamaan maksuissa, jos asiasta kertoo ajoissa. Esimerkiksi vuokranantajan kanssa kannattaa keskustella ajoissa vuokran maksun lykkäyksestä, samoin sähköyhtiön tai puhelinoperaattorin.

“Myös pankit ja muut luotonantajat tarjoavat maksuvapaita kuukausia esimerkiksi asuntolainaan, autolainaan tai luottokorttimaksuihin”, Lauri sanoo.

Tarkat tiedot koronatilanteen vaikutuksista Santanderin palveluihin ja lyhennysvapaisiin löydät Santanderin sivuilta.

Vahvalla maksuvaralla kannattaa kerätä puskuria ja tukea paikallisia yrittäjiä

Jos maksuvarasi näyttää hyvältä, kannattaa säästää rahaa niin kutsuttuun puskurirahastoon, joka tuo turvaa poikkeustilanteeseen. Yleensä suositellaan ainakin kolmen kuukauden menoja vastaavan puskurirahaston keräämistä.

“Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa kaikkiin, mutta etenkin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Esimerkiksi monet paikalliset ravintolat ja palveluntarjoajat kärsivät nopeasti ihmisten kulutuksen pysähtymisestä”, Lauri sanoo.

Oman talouden salliessa yksi vaihtoehto onkin tukea paikallista yritystoimintaa tilaamalla esimerkiksi ravintolaruokaa kotiinkuljetuksena, suosia paikallisten tuottajien tuotteita ja elintarvikkeita tai ostaa lahjakortteja palveluihin, joita voi käyttää myöhemmin.

Näin tuemme yrittäjiä, työntekijöitä ja yhteiskuntaamme palautumaan nopeasti koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta.