Lopetusuhan alla olevat eläimet saavat suojan turvakodista

Sulo-possu, Iiro-hevonen ja Paavo-kukko ovat kaikki saaneet suojan eläinten turvakodista. Santander muisti joulun alla arvokasta työtä tekeviä vapaaehtoisia.

Kuoppainen hiekkatie mutkittelee somerolaisen metsämaiseman keskellä. Vaikka on pimeää ja märkää, perillä odottaa valoa ja lämpöä – Suomen ensimmäinen tuotantoeläinten turvakoti Tuulispää on pelastanut lukuisia lopetusuhan alla olleita eläimiä.

Tuulispään perustaja Piia Anttonen tulee iloisena portille vastaan, kun Radio Aallon Kimmo Vehviläinen ja Hanna Kinnunen tuovat Santanderin Hyvä joulumieli -kampanjan tervehdyksen tilan emännälle ja lukuisille vapaaehtoisille.

Tanssijan koulutuksen saanut Anttonen kertoo eläinten suojelutoiminnan lähteneen käyntiin vähän sattumalta seitsemisen vuotta sitten. Eläinrakkaalle Anttoselle tarjottiin yksin jäänyttä hevosta hoitoon, jonka hän otti vastaan. Hiljalleen sana kiiri, ja tarjouksia alkoi sadella muistakin eläimistä.

Nyt tilalla on paikka noin 70 eläimelle. On hevosia, lehmiä, lampaita, vuohia, pupuja, kanoja, mini-possuja ja sikoja.

"Tuulispäällä on hyvin aktiiviset somekanavat, joiden kautta saamme paljon yhteydenottoja", Anttonen kertoo.

Iiro muutti syksyllä 2018 Tuulispäähän ratsastuskäytön estäneen hankosidevamman takia.

Tuulispään toimintaa pyöritetään lahjoitusvaroin. Säännölliset kummimaksut ovat yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Sen lisäksi on yritys- ja yksityislahjoittajia, ja rahaa kerätään myös erilaisten tapahtumien kautta. Kaikkia yhdistää halu parantaa tuotantoeläinten kohtelua ja puolustaa eläinten oikeuksia.

Yksi tilan vapaaehtoisista on kohta kauppatieteiden maisteriksi valmistuva Riina Meriläinen. Hän on parhaillaan kahden viikon perehdytysjaksolla, jossa tutustutaan tilan toimintaan ja opitaan hoitamaan eri eläimiä.

"Luin joskus netistä tästä toiminnasta ja ajattelin heti, että tässä voisi olla minulle sopiva vapaaehtoistyö. Ymmärsin myös, että Suomestakin löytyy hienoja paikkoja, joissa voi tehdä merkityksellistä vapaaehtoistyötä, ei aina tarvitse lähteä ulkomaille."

Meriläinen itse havahtui pohtimaan eläinten oikeuksia noin 12-vuotiaana, silloin loppui punaisen lihan syöminen.

"Lemmikkieläimistä pidetään usein hyvää huolta, mutta kuka pitää huolen tuotantolaitoksissa huonosti kohdelluista eläimistä?"

Useat minipossut ovat kotia vailla. Vuonna 2018 tulivat voimaan uudet aitaussäädökset afrikkalaisen sikaruton ehkäisemiseksi, minkä johdosta moni minipossu joutuu etsimään uutta kotia.

Sekä Meriläinen että Anttonen kehuvat Tuulispään yhteisöllisyyttä. Samanhenkiset ihmiset ovat löytäneet toisensa.

"Hyvällä porukalla lannan luominenkin on ihan mukavaa", Meriläinen nauraa.

Tilalla on vapaaehtoisten lisäksi myös kaksi eläintenhoitajaa. Vapaaehtoisten työhön kuluu muun muassa pihojen ja tallien siivoaminen, eläinten ruokkiminen ja vesiastioiden täyttäminen. Ja tietysti eläinten helliminen.

Minipossu Sulo on vienyt Meriläisen sydämen.

"Sulo on todella älykäs eläin ja se rakastaa, kun sitä rapsutetaan masun alta."

Anttonen myöntää, että joutuu välillä työssään kohtaamaan myös surullisia ja ikäviä asioita.

"Vaikka tuntuu ihan hirveältä välillä kieltäytyä ottamasta eläintä meille, joskus on pakko. Meidän on pidettävä huolta siitä, että täällä olevilla eläimillä on tarpeeksi tilaa ja hyvä olla."

Anttonen myöntää, ettei voinut kuvitellakaan ensimmäisen hoitohevosen ottaessaan, että hän pyörittää tulevaisuudessa työkseen eläinten turvakotia.

"Onhan tämä ollut aivan mieletön asia, että intohimosta ja harrastuksesta on tullut työ, jota saa vielä tehdä todella ihanien ihmisten kanssa."

Vesisade ei ota laantuakseen, eläimet ovat hakeutuneet suojaan. Muutama vuohi pidättelee sadetta talon katoksen alla. Vain vesilinnut viihtyvät enää pihalla.

”Pataan tai pitoon” lukee monissa ilmoituksissa, joita nettipalstat ovat täynnä. Kukkoja tarjotaan Tuulispäähän valtavan paljon, koska ne eivät muni. Paavo ja Otto ovat pari onnekasta, joiden henki säästyi.

Santander lahjoitti tuotantoeläinten turvakoti Tuulispäähän erilaisia hyödyllisiä tavaroita sekä tarjottavaa vapaaehtoisten kahvipöytään.

Santanderin Hyvän joulumielen kampanja järjestetään tänä vuonna jo viidettä kertaa. Santander haluaa kampanjallaan kertoa, miten pienillä asioilla voi olla suuri merkitys ja että jokainen voi olla mukana levittämässä hyvää. Viime vuosina joulun alla on vierailtu muun muassa vapaaehtoispalokunnassa, päiväkodissa, löytöeläintaloissa ja palvelutalossa sekä muistettu hali-berninpaimenkoiria.

Santanderin Hyvän joulumielen kampanja jatkuu vuoden loppuun asti, ja kohteet on valittu lähetettyjen toiveiden mukaan. Minne sinä haluaisit viedä hyvää joulumieltä? Kenet haluaisit palkita joulun alla tärkeästä työstä? Lähetä ehdotuksesi ja voit voittaa siivouslahjakortin!