Tampereen VPK yllätettiin herkkukorilla

Herkkukorilla yllätetty tamperelainen VPK: ”Älä tee tätä virhettä ulkotulen kanssa!”

Tampereen VPK:n hälytysosastoon kuuluvilla vapaaehtoisilla on tosi paikan tullen 10 minuuttia aikaa lähteä pelastus- ja sammutustehtäviin. Tällä kertaa Hyvä joulumieli -kampanja halusi palkita nämä tärkeää työtä tekevät ihmiset.

Radio Aallon suosikkijuontaja Jari Peltola vieraili tällä kertaa Santanderin runsaan ja jouluisen herkkukorin kanssa Tampereella. Radio Aallon kuulijat olivat toivoneet, että tätä tärkeää vapaaehtoistyötä tekeviä ihmisiä muistetaan ja kiitetään näin joulun alla.

Peltola pääsi jututtamaan palokunnan varapäällikkö Simo Sarimoa ja yhdistyksen puheenjohtaja Lasse Moisiota. 24-vuotias Sarimo innostui aikoinaan VPK-harrastuksesta, kun koulukaveri kertoi oppineensa VPK:ssa muun muassa ensiaputaitoja. Hän on ollut mukana toiminnassa jo 12 vuoden ajan.

Tämä tamperelainen VPK on siitä ainutlaatuisessa asemassa, että sen tilat sijaitsevat talossa, jonka VPK itse omistaa. Jyhkeä kerrostalo on vuosimallia 1910, ja vapaaehtoispalokunta on perustettu jo vuonna 1873. Talossa on myös vuokra-asuntoja, joita vuokrataan hälytysosastolaisille.

Aktiivinen nuoriso-osasto

Kun hälytys nimittäin tulee, palokuntalaisilla on vain 10 minuuttia aikaa pukea kamat päälle ja lähteä hälytykseen.

”Hälytyksille voi osallistua, jos on täysi-ikäinen, käy säännöllisesti harjoituksissa ja täyttää tietyt koulutus-, terveys- ja toimintakykyvaatimukset”, kertoo Moisio.

Kerran viikossa pidettävissä harjoituksissa käy noin parikymmentä henkeä. VPK:n nuoriso-osasto on myös aktiivinen, sen toiminnassa on mukana noin 10–15-vuotiaita poikia ja tyttöjä.

”Harjoituksissa on kivaa, ja odotan hirmuisesti, että pääsisin kokeilemaan savusukellusta”, kertoo eräs paikalla ollut nuori.

Kaikki nuorten koulutukset tapahtuvat aina aikuisten valvovan silmän alla.

Joulukuussa on paljon tulipaloja

Mutta miten tamperelainen VPK valmistautuu jouluun? Pelastustoimen tilastojen mukaan joulukuu on talvikauden vaarallisin kuukausi tulipalojen osalta. Joulun aikaan poltetaan paljon kynttilöitä ja ulkotulia sekä käytetään tulisijoja ja sähkölaitteita. Sarimo ja Moisio kertovat, että VPK päivystää myös jouluna. Miehet muistelevat, että monena jouluna on joitain hälytystehtäviä ollut.

”Avo- ja ulkotulen kanssa kannattaa olla aina todella tarkkana. Puukuistille ei kannata ulkotulia missään nimessä asetella, vaan kivialusta olisi paras”, vinkkaa Sarimo.

Tiesitkö muuten, mistä sanonta tulipalopakkanen juontaa juurensa? Termi on ilmeisesti syntynyt siitä, että kovalla pakkasella taloja lämmitetään enemmän ja tulipalot lisääntyvät. Tulipalon voi estää säännöllisellä nuohouksella, huolellisella puun poltolla sekä varovaisella tulenkäsittelyllä.

Hyvän joulumielen perinne

Hyvän joulumielen kampanja on muodostunut Santanderilla jokavuotiseksi perinteeksi, sillä se järjestetään tänä vuonna jo neljättä kertaa. Santander haluaa kampanjallaan kertoa, miten pienillä asioilla voi olla suuri merkitys ja että jokainen voi olla mukana levittämässä hyvää. Viime vuosina joulun alla on vierailtu muun muassa löytöeläintaloissa, palvelutaloissa, ensikodissa ja kodittomien asuntolassa. Santanderin ja Radio Aallon hyvän joulumielen kampanja jatkuu jouluun asti, ja kohteet määräytyvät lähetettyjen toiveiden mukaan.

Kenelle sinä haluaisit lähettää Santanderin jouluisen herkkukorin?

Vielä voit vaikuttaa siihen, mihin seuraava joulutervehdys viedään! Radio Aallon sivuilla kerätään toiveita kohteista, jonne viedään joulutervehdys yhteistyössä Santanderin kanssa. Toiveiden kertominen kannattaa, sillä kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan joka viikko siivouslahjakortteja. Kerro toiveesi ja osallistu Santander hyvän joulumielen kampanjaan.