hali-berni

”Onpa ihanaa olla rapsutettavana!” – Hali-Bernit tuovat iloa ja lohtua

Hyvä joulumieli -kampanjassa muistettiin tällä kertaa karvaisia vapaaehtoisia. Hali-Bernit Vicke, Manta ja Gretel saivat kiitokseksi vapaaehtoistyöstään mehevät luut.

​​”Kyllä se on nähty monen monta kertaa, että raavaskin mies pehmenee näiden edessä”, kertoo Vicken ja Mantan isäntä Jens Hermansen.

Ja totta se on. Kun kolme Hali-Berniä omistajineen tupsahti Santanderin joulukampanjan tiimoilta yllätysvierailulle Radio Aallon aamulähetykseen, hurmasivat he koko studioväen samalla sekunnilla. Koirien ympärille kertyi nopeasti iso joukko rapsuttajia ja supsuttajia, myös niitä raavaita miehiä.

”Näin siinä käy joka kerta, ihan sama minne menemme”, nauraa Jensin vaimo Riitta Hermansen.

Pääkaupunkiseudun Hali-Bernien toiminta sai alkunsa 20 vuotta sitten Oulusta, kun Suomen Sveitsinpaimenkoirien yhdistys vietti kesäleiriä aivan vanhainkodin naapurissa.

”Sieltä vanhukset pyysivät koiria näytille, ja vierailu oli molemmin puolinen menestys”, kertoo puolestaan Gretelin emäntä Marjo Heino.

Sotainvalidit lähellä sydäntä

Hali-Bernien toiminta kattaa lähes koko Suomen. Koirat ovat käyneet ilahduttamassa muun muassa sotainvalideja, kehitysvammaisia, vanhuksia ja lapsia.

Jens Hermansenin sydäntä lähellä on erityisesti Kaunialan sairaala, jossa koirilla on ollut monia kohtaamisia juurikin sotainvalidien kanssa. Siellä käydään säännöllisesti, ja tammikuulle on jo sovittu seuraava vierailu.

Jens ja Riitta Hermansen liikkuvat aina vierailuilla yhdessä 8-vuotiaan Vicken ja 6-vuotiaan Mantan kanssa. Yhteisiä keikkoja on takana jo yli 150. Monia koskettavia kohtaamisia on tullut koettua yhdessä koirien kanssa.

”Muistan eräänkin kerran, kun vierailulla oli mukana potilas, joka ei päässyt enää vuoteesta ylös. Hänet tuotiin vuoteen kanssa paikalle, koska tiedettiin, että hän piti kovasti koirista. No, kysäisinpä silloin Vickeltä, että hyppäätkös sedän vuoteelle? Hän hyppäsi ja antoi miehelle pusun. Kun näin sitten ilon kyyneleen valuvan miehen silmästä, olin kyllä itsekin liikuttunut”, Jens muistelee.

Juuri ihmisten ilo saa Jensin, Riitan ja Marjon liikkeelle koirineen. Paras palkinto on se, kun näkee hymyn sellaisenkin ihmisen huulilla, jolla voi muuten olla elämässä vaikea hetki.

Myös Marjo Heino on ollut 5-vuotiaan Gretelin kanssa lukuisilla keikoilla. Heino puuhailee Gretelin kanssa paljon muutakin – Gretel toimii muun muassa rauniokoirana ja harrastaa agilityä.

Vuoden iässä testi

Mitään varsinaista koulutusta koirat eivät käy läpi, mutta Hali-Berniksi hakevan koiran soveltuvuus testataan. Testissä tarkkaillaan muun muassa sitä, miten koira sietää kovia ääniä ja miten se suhtautuu erilaisiin apuvälineisiin sekä yllättäviin tilanteisiin.

”Tämä on niin kiva rotu, näiden kanssa voi tehdä ihan mitä vain. Berni on yleensä lempeä tarkkailija ja kaikkien kaveri”, sanoo Jens Hermansen.
Mutta mistä tiedetään, viihtyykö myös koira näillä vierailulla?

”Olen aina sanonut, että siinä vaiheessa, kun koira lopettaa vetämisen sisälle mennessä niin sitten on hyvä aika lopettaa”, nauraa Jens Hermansen.
Toki vierailu koiria aina väsyttää.

”Enemmän kuin viiden kilometrin lenkki, mutta kyläilyn jälkeen onkin vuorossa herkkunappi ja pitkät päiväunet”, sanoo Riitta Hermansen.

Hali-Bernien vierailu kestää tunnin. Halaamiskäynti on maksuton, mutta Hali-Bernit toivovat lahjoitusta suosittelemilleen koirayhdistyksille. Pääkaupunkiseudun Hali-Bernien toiminnasta voi kysellä lisää osoitteesta haliberni.pkseutu@gmail.com.