Epäonnistumisen pelko ja häpeä voivat olla este avun pyytämiselle

Pää pinnalla -podcastin toinen jakso jatkaa avointa puhetta suomalaisten talousvaikeuksista ja niistä selviytymisestä. Sami kertoo oman tarinansa heittäytymisestä turvallisesta eläkevirasta epävarmaan yrittäjyyteen.

Yrittäjän arjen ailahtelevuus ja epävarmuus voivat käydä henkisesti raskaaksi. Pitkät työpäivät, vapaapäivien ja lomien puute sekä epäonnistumisen pelko ja häpeä voivat laittaa yrittäjän mielenterveyden koville. Erityisen ajankohtaiseksi yrittäjyyden haasteet ovat nousseet viime kuukausien aikana korona-pandemian kurittaessa yrityksiä lähes toimialaa katsomatta.

Pää pinnalla -podcastin toisessa jaksossa kiinteistöalan yrittäjä Sami kertoo oman tarinansa, kuinka yrittäjyys voi käydä mielenterveyden päälle. Lisäksi jaksossa konkreettisia neuvoja antaa Yritys-Suomi Talousapu -neuvontapalvelun kehityspäällikkö Jari Leskinen.

Eläkevirasta epävarmaan yrittäjyyteen

Nuoresta asti Samin haaveena oli tulla ammatti- ja orkesterimuusikoksi. Jo ennen valmistumistaan Sami sai vakituisen viran Helsingistä Kaartin soittokunnan trumpetistina. Niin sanotussa eläkevirassa leipä olisi turvattu pitkälle tulevaisuuteen. Kun Sami vuonna 2008 valmistui Sibelius-Akatemiasta, jotain tuntui olevan pielessä

“Minulla oli tullut elämään tyhjiö, jota työ orkesterimuusikkona ei enää täyttänyt”, Sami kertoo taustaa, miksi hän vaihtoi turvallisen työnsä yrittäjyyteen.

Vaimo oli aloittanut vastikään kiinteistövälittäjänä, joten myös Sami halusi kokeilla siipiään yrittäjänä ja työskentelyä yhdessä kiinteistönvälityksen parissa.

“Joka kuukausi piti aloittaa nollasta”

Yrittäjyys vaimon kanssa sujui hyvin ja asunnot kävivät kaupaksi. Vuonna 2011 perhe sai myös iloisia vauvauutisia, kun pitkään toivottu esikoinen ilmoitti tulostaan. Heti seuraavana vuonna perheeseen syntyi vielä kaksoset. Samaan aikaan alkoi Suomessa talouden laskusuhdanne. Kun asuntomarkkinat hidastuivat ja asunnot liikkuivat huonosti, myös työstä tuli raskasta. Kaksosten myötä tilanne muuttui myös kotona.

“En ollutkaan enää se, joka nukkuu, kun vaimo imettää yöllä lasta, vaan kannoin öisin toista kaksosista. Siihen vielä päälle työt ja tuloksen tekeminen. Joka kuukausi piti aloittaa nollasta”, Sami muistelee.

Oman firman pyörittäminen epävarmassa taloustilanteessa sekä pikkulapsiarjen kuormitus alkoivat käydä henkisesti voimille. Sami ei halunnut kuormittaa vaimoa huolillaan, vaan vetäytyi vaikealla hetkellä yksin. Sen Sami huomasi jälkeenpäin vääräksi ratkaisuksi.

“Olisi pitänyt tehdä juuri toisinpäin. Avoin keskustelu taloushuolista olisi vienyt meitä enemmän yhteen siinä tilanteessa kuin erottanut.”

Yrittäjä kaipaa olkaan koputtajaa

Perisuomalainen “ei tarttee auttaa” -ajattelutapa on juurtunut syvälle myös Samiin. Rahasta puhuminen on vaikeaa sekä myös epäonnistumisen pelko ja häpeä ovat tuttuja tunteita.

Sami kertoo kokeneensa, että yrittäjä jää helposti yksin, kun yrityksen talous alkaa luisua alamäkeä. Kun pää menee selviämistilaan, jonkun pitäisi koputtaa olkapäälle ja kertoa, mistä kannattaa hakea konkreettista apua ja neuvoja.

Yhdessä Sami ja hänen vaimonsa ovat saaneet yrityksensä raha-asiat hoidettua. Kuuden vuoden aikana lapsiakin perheeseen syntyi yhteensä viisi.

“Meillä on munat samassa korissa: yrittäjinä, parisuhteessa ja monta yhteistä lasta.”

Kuuntele, miten Yritys-Suomi Talousapu -neuvontapalvelun kehityspäällikkö Jari Leskinen kommentoi Samin tarinaa? Millaisia neuvoja hän antaisi niin Samille kuin muillekin yrittäjille? Kuuntele koko Pää pinnalla -podcastin jakso täältä.

--

Pää pinnalla -podcast kertoo suomalaisten talousvaikeuksien tabuista ja selviytymistarinoista. Sarjan tavoitteena on rohkaista suomalaisia puhumaan vaikeistakin raha-asioista. Podcastin juontajana ja apulaistuottajana toimii muusikko ja TV-persoona Mikko Kuustonen.

Podcastin kolme ensimmäistä jaksoa ovat kuunneltavissa Spotifyssä ja Radiot.fi-palvelussa. Podcastin ovat tuottaneet yhdessä Feeniks-hanke ja Santander.