Usein kysyttyjä kysymyksiä: Maksaminen ja laskutus

kysymysmerkki
Miten voin tilata saldotodistuksen?

Saldotodistuksen voi tilata ilman kuluja kerran vuodessa. Yksityisasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin verkkopalvelumme kautta.

Yritysasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakas@santanderconsumer.fi.

Voinko maksaa suuremman summan kerralla?

AJONEUVORAHOITUS

Voit milloin tahansa sopimuskauden aikana maksaa normaalia osamaksuerää suurempia suorituksia. Käytäthän suurempaa suoritusta maksaessa laskusi viitenumeroa.

Mikäli haluat, että suurempi suorituksesi pienentää velkasi pääomaa, ilmoitathan Santanderin verkkopalvelussa etukäteen maksustasi sekä sen kohdistamisesta pääomaan. Tällöin teemme maksusuunnitelmaasi muutoksen ja laskemme sopimuksesi korot uudelleen. Pääoman pienentyessä saat myös korkohyvityksen.

Ilman etukäteisilmoitusta normaalin kuukausieräsi ylittävä osuus pienentää osamaksusopimuksesi tulevien kuukausien maksueriä. Tällöin pääomavelkasi ei pienene, mutta seuraavien kuukausien laskusi ovat pienemmällä summalla tai jopa nollasummalla, riippuen ylimääräisen suorituksen suuruudesta.


LAINA JA OSTORAHOITUS

Voit halutessasi lyhentää lainaa maksamalla sovittua suuremman kuukausierän. Ylimääräinen suoritus ei vaikuta tulevien kuukausierien suuruuteen, vaan pienentää jäljellä olevan lainan määrää. Maksat siis seuraavassa kuussa jälleen normaalin kuukausierän. Ylimääräiset suoritukset pienentävät lainan korkokustannuksia sekä lyhentävät jäljellä olevaa laina-aikaa. Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan lainasumman ennenaikaisesti, tarkista tarkka maksettava summa verkkopalvelustamme.

Voiko rahoitukseni erät veloittaa suoraan tililtäni?

AJONEUVORAHOITUS

Suoraveloitus ei ole mahdollinen, mutta voit vaihtaa laskusi e-laskuun verkkopankissasi. Kun otat käyttöön Automaattisen maksamisen, e-lasku toimii kuten suoraveloitus. E-laskun käyttöönottoa varten tarvitset laskuttajan nimen, joka tulee tarkistaa laskultasi Maksun saaja -kohdasta. Lisäksi tarvitse asiakasnumeron ja sopimusnumeron, jotka myös löytyvät laskulta.

Vaihtoehtoisesti voit tilata laskut sähköisessä muodossa Postin OmaPosti-postilaatikkoon.

LAINA JA OSTORAHOITUS

Suoraveloitus ei ole mahdollinen, mutta voit vaihtaa laskusi e-laskuun verkkopankissasi. Kun otat käyttöön Automaattisen maksamisen, e-lasku toimii kuten suoraveloitus. Laskuttajan nimeksi tulee Santander Consumer Finance Oy ja lisäksi tarvitset asiakasnumeron ja sopimusnumeron, jotka löydät laskultasi.

Voit myös tilata laskut sähköisessä muodossa Postin OmaPosti-postilaatikkoon.

Minulla on useita Santanderin rahoitustuotteita, voinko maksaa yhdellä viitenumerolla kaikki Santander -laskuni?

Laskujen viitenumerot ovat tuotekohtaisia. Laskut tulee maksaa erillisinä suorituksina ja omilla viitenumeroillaan.

Voinko muuttaa laskuni eräpäivän?

Voit valita haluamasi eräpäivän ja muuttaa sitä koska tahansa. Eräpäivän muutoksesta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun. Eräpäivän muutos vaikuttaa yleensä seuraavan laskutusjaksosi pituuteen ja saattaa muuttaa alkuperäisessä sopimuksessa olevaa laina-aikaa. Pysyvää eräpäivän muutosta voit hakea suoraan verkkopalvelun etusivulta kohdasta Muuta sopimuksen eräpäivää. Huomioithan, että emme voi muuttaa eräpäivää jo erääntyneelle laskulle. Lisää maksuaikaa laskullesi voit hakea verkkopalvelun etusivulta klikkaamalla Ilmoita myöhästyvästä maksusta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko saada lyhennysvapaita kuukausia?

AJONEUVORAHOITUS

Vuodessa voit saada kaksi lyhennysvapaata kuukautta, edellyttäen että rahoitussopimuksesi on ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti seuraavana eräpäivänä.

LAINA

Voit saada lainallesi vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Lyhennysvapaista kuukausista voit sopia asiakaspalvelumme kanssa hakemusvaiheessa.

Mikäli sinulla on jo laina meiltä, voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu laskutetaan seuraavan laskusi yhteydessä. Seuraavan kuukauden laskusi voi olla suurempi, mikäli lyhennysvaapan kuukauden ja tätä seuraavan kuukauden korkojen ja kulujen summa ylittää normaalisti maksettavan kuukausieräsi suuruuden.

Huomioithan, että lyhennysvapaiden myöntäminen edellyttää, että edellisen kuukauden lasku on maksettu ajallaan.

OSTORAHOITUS

Voit saada vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti eräpäivänä. Lyhennysvapaista kuukausista veloitamme palvelumaksuhinnastomme mukaisen kulun.

Jos minulle tulee maksuvaikeuksia, miten minun tulee toimia?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivan ratkaisun. Jos tunnet tarvitsevasi yleisesti apua taloutesi tasapainottamiseen tai velkaneuvontaan, saat tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta.

Olen muuttanut ja tehnyt osoitteen muutoksen maistraattiin, miksi saan laskut edelleen vanhalla osoitteella?

Emme saa tietoa osoitteen muutoksista maistraatilta tai väestörekisteristä. Sopimusehtojen mukaisesti asiakkaan on ilmoitettava yhteystietojen muuttumisesta asiakaspalveluumme. Osoite- ja yhteystietosi voit päivittää helposti verkkopalvelussamme Omat tietoni -sivulla.

Voinko saada laskulleni lisää maksuaikaa?

Voit hakea lisää maksuaikaa laskullesi suoraan verkkopalvelumme etusivulta kohdasta Ilmoita myöhästyvästä maksusta.

Voinko maksaa laskuni joka kuukausi samalla viitenumerolla?

Laina-, ajoneuvorahoitus- ja ostorahoitustuotteissa laskun viitenumero pysyy aina samana. Voit siis käyttää maksuun joka kuukausi samaa viitenumeroa.