Usein kysyttyjä kysymyksiä: Maksaminen ja laskutus

kysymysmerkki
Miten voin tilata saldotodistuksen?

Saldotodistuksen voi tilata ilman kuluja kerran vuodessa. Yksityisasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin verkkopalvelumme kautta.

Yritysasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakas@santanderconsumer.fi.

Voinko maksaa suuremman summan kerralla?

AJONEUVORAHOITUS

Voit milloin tahansa sopimuskauden aikana maksaa normaalia osamaksuerää suurempia suorituksia. Käytäthän suurempaa suoritusta maksaessa laskusi viitenumeroa.

Mikäli haluat, että suurempi suorituksesi pienentää velkasi pääomaa, ilmoitathan Santanderin verkkopalvelussa etukäteen maksustasi sekä sen kohdistamisesta pääomaan. Tällöin teemme maksusuunnitelmaasi muutoksen ja laskemme sopimuksesi korot uudelleen. Pääoman pienentyessä saat myös korkohyvityksen.

Ilman etukäteisilmoitusta normaalin kuukausieräsi ylittävä osuus pienentää osamaksusopimuksesi tulevien kuukausien maksueriä. Tällöin pääomavelkasi ei pienene, mutta seuraavien kuukausien laskusi ovat pienemmällä summalla tai jopa nollasummalla, riippuen ylimääräisen suorituksen suuruudesta.


LAINA JA OSTORAHOITUS

Voit halutessasi lyhentää lainaa maksamalla sovittua suuremman kuukausierän. Ylimääräinen suoritus ei vaikuta tulevien kuukausierien suuruuteen, vaan pienentää jäljellä olevan lainan määrää. Maksat siis seuraavassa kuussa jälleen normaalin kuukausierän. Ylimääräiset suoritukset pienentävät lainan korkokustannuksia sekä lyhentävät jäljellä olevaa laina-aikaa. Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan lainasumman ennenaikaisesti, tarkista tarkka maksettava summa verkkopalvelustamme.

Voiko rahoitukseni erät veloittaa suoraan tililtäni?

AJONEUVORAHOITUS

Suoraveloitus ei ole mahdollinen, mutta voit vaihtaa laskusi e-laskuun verkkopankissasi. Kun otat käyttöön Automaattisen maksamisen, e-lasku toimii kuten suoraveloitus. E-laskun käyttöönottoa varten tarvitset laskuttajan nimen, joka tulee tarkistaa laskultasi Maksun saaja -kohdasta. Lisäksi tarvitse asiakasnumeron ja sopimusnumeron, jotka myös löytyvät laskulta.

Vaihtoehtoisesti voit tilata laskut sähköisessä muodossa Postin OmaPosti-postilaatikkoon.

LAINA JA OSTORAHOITUS

Suoraveloitus ei ole mahdollinen, mutta voit vaihtaa laskusi e-laskuun verkkopankissasi. Kun otat käyttöön Automaattisen maksamisen, e-lasku toimii kuten suoraveloitus. Laskuttajan nimeksi tulee Santander Consumer Finance Oy ja lisäksi tarvitset asiakasnumeron ja sopimusnumeron, jotka löydät laskultasi.

Voit myös tilata laskut sähköisessä muodossa Postin OmaPosti-postilaatikkoon.

Kuinka tilaan E-laskun?

Voit vaihtaa laskun vaivattomaan ja ekologiseen e-laskuun verkkopankissasi. E-laskun käyttöönoton jälkeen sinun ei tarvitse enää näppäillä viitenumeroita itse ja samalla säästät luontoa paperinkulutuksen vähentyessä.

Näin teet e-laskun käyttöönoton omassa verkkopankissasi:

  • Ota viimeisin lasku esille ja etsi seuraavat tiedot (vaihtoehtoisesti löydät laskutustiedot Santanderin verkkopalvelusta Sopimustiedot-sivulta kohdasta Laskujen tiedot):
    • Maksun saaja
    • Asiakasnumero
    • Sopimusnumero
  • Tilaa verkkopankissasi e-lasku laskuttajan nimellä (maksun saaja laskullasi) ja syötä asiakasnumero ja sopimusnumero niille varattuihin kenttiin.

Käyttöönoton jälkeen saat sopimuksesi laskut jatkossa verkkopankkiisi e-laskuina. Tieto e-laskun tilaamisesta siirtyy pankin kautta Santanderin asiakasrekisteriin. Huom! Tietojen oikeellisuus on edellytys e-laskutilauksen onnistumiselle.

Minulla on useita Santanderin rahoitustuotteita, voinko maksaa yhdellä viitenumerolla kaikki Santander -laskuni?

Laskujen viitenumerot ovat tuotekohtaisia. Laskut tulee maksaa erillisinä suorituksina ja omilla viitenumeroillaan.

Voinko muuttaa laskuni eräpäivän?

Voit valita haluamasi eräpäivän ja muuttaa sitä koska tahansa. Eräpäivän muutoksesta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun. Yksityisasiakkaille eräpäivän muutos on maksuton. Eräpäivän muutos vaikuttaa yleensä seuraavan laskutusjaksosi pituuteen ja saattaa muuttaa alkuperäisessä sopimuksessa olevaa laina-aikaa. Pysyvää eräpäivän muutosta voit hakea suoraan verkkopalvelun etusivulta kohdasta Muuta sopimuksen eräpäivää. Huomioithan, että emme voi muuttaa eräpäivää jo erääntyneelle laskulle. Lisää maksuaikaa laskullesi voit hakea verkkopalvelun etusivulta klikkaamalla Ilmoita myöhästyvästä maksusta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko saada lyhennysvapaita kuukausia?

AJONEUVORAHOITUS

Vuodessa voit saada kaksi lyhennysvapaata kuukautta, edellyttäen että rahoitussopimuksesi on ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti seuraavana eräpäivänä.

Myönnämme lyhennysvapaita yksityisasiakkaille ja toiminimille.

LAINA

Voit saada lainallesi vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Lyhennysvapaista kuukausista voit sopia asiakaspalvelumme kanssa hakemusvaiheessa.

Mikäli sinulla on jo laina meiltä, voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu laskutetaan seuraavan laskusi yhteydessä. Seuraavan kuukauden laskusi voi olla suurempi, mikäli lyhennysvaapan kuukauden ja tätä seuraavan kuukauden korkojen ja kulujen summa ylittää normaalisti maksettavan kuukausieräsi suuruuden.

Huomioithan, että lyhennysvapaiden myöntäminen edellyttää, että edellisen kuukauden lasku on maksettu ajallaan.

OSTORAHOITUS

Voit saada vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti eräpäivänä. Lyhennysvapaista kuukausista veloitamme palvelumaksuhinnastomme mukaisen kulun.

Jos minulle tulee maksuvaikeuksia, miten minun tulee toimia?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivan ratkaisun. Jos tunnet tarvitsevasi yleisesti apua taloutesi tasapainottamiseen tai velkaneuvontaan, saat tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta.

Olen muuttanut ja tehnyt osoitteen muutoksen maistraattiin, miksi saan laskut edelleen vanhalla osoitteella?

Emme saa tietoa osoitteen muutoksista maistraatilta tai väestörekisteristä. Sopimusehtojen mukaisesti asiakkaan on ilmoitettava yhteystietojen muuttumisesta asiakaspalveluumme. Osoite- ja yhteystietosi voit päivittää helposti verkkopalvelussamme Omat tietoni -sivulla.

Voinko saada laskulleni lisää maksuaikaa?

Voit hakea lisää maksuaikaa laskullesi suoraan verkkopalvelumme etusivulta kohdasta Ilmoita myöhästyvästä maksusta.

Voinko maksaa laskuni joka kuukausi samalla viitenumerolla?

Laina-, ajoneuvorahoitus- ja ostorahoitustuotteissa laskun viitenumero pysyy aina samana. Voit siis käyttää maksuun joka kuukausi samaa viitenumeroa.

Miksi ette lähetä laskua suoraan e-laskuna?

Laskutustavan vaihtaminen e-laskuun tapahtuu asiakkaan omassa verkkopankissa, eikä Santander siksi pysty lähettämään laskua suoraan e-laskuna. Voit kuitenkin itse tilata e-laskun verkkopankistasi. Tarkemmat ohjeet e-laskuun vaihtamiseen löydät täältä.

Voinko saada laskun sähköpostiin?

Valitettavasti emme lähetä laskuja sähköpostitse. Paperilaskun sijasta voit verkkopankkisi kautta siirtyä e-laskuun.  

Voit myös tilata laskut Santanderin verkkopalveluun tai Postin OmaPosti-palveluun.

Jos haluat jatkossa laskusi Santanderin verkkopalveluun, voit tehdä muutoksen verkkopalvelussa Sopimustiedot-sivulla kohdassa Laskutustapa.

Mistä löydän Santanderin verkkopalvelulaskun?

Löydät laskusi kirjautumalla Santanderin verkkopalveluun, valitsemalla sopimustiedot ja sieltä laskujen tiedot. Valitse sitten avaa ja avaa pdf.

Voinko maksaa laskun suoraan verkkopalvelussa?

Valitettavasti laskua ei voi maksaa suoraan verkkopalvelussa. Voit kuitenkin maksaa laskun suoraan omassa verkkopankissasi, kun tilaat e-laskun. Ohjeet tilaamiseen löydät täältä.