Usein kysyttyjä kysymyksiä: Luotonvalvonta

kysymysmerkki
Voinko maksaa laskuni joka kuukausi samalla viitenumerolla?

Laina-, ajoneuvorahoitus- ja ostorahoitustuotteissa laskun viitenumero pysyy aina samana. Voit siis käyttää maksuun joka kuukausi samaa viitenumeroa.

Olen muuttanut ja tehnyt osoitteen muutoksen maistraattiin, miksi saan laskut edelleen vanhalla osoitteella?

Emme saa tietoa osoitteen muutoksista maistraatilta tai väestörekisteristä. Sopimusehtojen mukaisesti asiakkaan on ilmoitettava yhteystietojen muuttumisesta asiakaspalveluumme. Osoite- ja yhteystietosi voit päivittää helposti verkkopalvelussamme Omat tietoni -sivulla.

Voinko saada lyhennysvapaita kuukausia?

AJONEUVORAHOITUS

Vuodessa voit saada kaksi lyhennysvapaata kuukautta, edellyttäen että rahoitussopimuksesi on ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti seuraavana eräpäivänä.

Myönnämme lyhennysvapaita yksityisasiakkaille ja toiminimille.

LAINA

Voit saada lainallesi vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Lyhennysvapaista kuukausista voit sopia asiakaspalvelumme kanssa hakemusvaiheessa.

Mikäli sinulla on jo laina meiltä, voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu laskutetaan seuraavan laskusi yhteydessä. Seuraavan kuukauden laskusi voi olla suurempi, mikäli lyhennysvaapan kuukauden ja tätä seuraavan kuukauden korkojen ja kulujen summa ylittää normaalisti maksettavan kuukausieräsi suuruuden.

Huomioithan, että lyhennysvapaiden myöntäminen edellyttää, että edellisen kuukauden lasku on maksettu ajallaan.

OSTORAHOITUS

Voit saada vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti eräpäivänä. Lyhennysvapaista kuukausista veloitamme palvelumaksuhinnastomme mukaisen kulun.

Voiko sopimukseni maksuerää pienentää pysyvästi?

Maksusuunnitelmaa ei voi muuttaa, mikäli sopimuksen maksut eivät ole ajan tasalla. Maksusuunnitelman muutoksesta peritään palveluhinnaston mukainen kulu ja se vaatii aina uuden luottopäätöksen. Olethan asiakaspalveluumme yhteydessä verkkopalvelumme kautta lisätietojen saamiseksi.

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Voiko osamaksusopimuksen siirtää toiselle henkilölle?

Osamaksusopimusta ei pääsääntöisesti ole mahdollista siirtää toiselle henkilölle tai yritykselle.

Jos minulle tulee maksuvaikeuksia, miten minun tulee toimia?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivan ratkaisun. Jos tunnet tarvitsevasi yleisesti apua taloutesi tasapainottamiseen tai velkaneuvontaan, saat tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta.

Sopimukseni on irtisanottu maksamattomien erien vuoksi, mitä voin tehdä?

Mikäli kyseessä on ajoneuvorahoitus, maksamalla irtisanomiskirjeen mukaisen erääntyneen summan eräpäivään mennessä, sopimuksesi saatetaan takaisin voimaan. Mikäli irtisanotusta sopimuksestasi herää lisäkysymyksiä, voit olla meihin yhteydessä verkkopalvelumme kautta.

 

Mikäli kyseessä on ostorahoitus tai laina, siirrämme erääntyneet saatavamme perintään. Perintätoimistosta tullaan ottamaan sinuun yhteyttä erääntyneiden saataviemme maksuun liittyen. Maksamalla erääntyneet saatavamme perintätoimiston ehtojen mukaan, sopimuksesi voidaan saattaa takaisin voimaan.

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Ajoneuvon osamaksusopimukseni on irtisanottu kaskovakuutuksen puuttumisen vuoksi, mitä voin tehdä?

Pyydä vakuutusyhtiöltäsi todistus voimassa olevasta kaskovakuutuksesta ja lähetä se meille osoitteeseen vakuutustiedot@santanderconsumer.fi irtisanomiskirjeen eräpäivään mennessä. Emme saa vakuutusyhtiöiltä automaattisesti ilmoitusta uusista kaskovakuutuksista, saamme tiedon ainoastaan päättyneistä vakuutuksista. Tämä pätee myös silloin, mikäli kaskovakuutus on ollut katkenneena vain hetken tai olet vaihtanut vakuutusyhtiötä.

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Mitä teen, jos en saa kaskovakuutusta enää omiin nimiini?

Ajoneuvon vakuutukset voi laittaa myös toisen haltijan nimiin. Rahoitetulle ajoneuvolle on mahdollista lisätä toiseksi haltijaksi vain samassa taloudessa asuva perheenjäsen Santanderin suostumuksella. Haltijan lisäykseen liittyen, pyydämme ottamaan asiakaspalveluumme yhteyttä verkkopalvelumme kautta.

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Voinko myydä ajoneuvoni, jos sopimukseni on irtisanottu?

Mikäli ajoneuvorahoituksesi on irtisanottu, pyydämme sinua laittamaan viestiä verkkopalvelumme kautta, niin katsomme sopimuksesi tilanteen ennen ajoneuvon myyntiä.

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Mitä tapahtuu, kun ajoneuvosta on tehty poishakutoimeksianto?

Santanderin valtuuttamat poishakijat hoitavat puolestamme perintää. Poishakijan kanssa on vielä mahdollista neuvotella sopimuksesi maksuista tai kaskovakuutuksen voimaansaattamisesta.

 

Mikäli ajoneuvostasi on tehty poishakutoimeksianto, pyydämme hoitamaan asiaa suoraan poishakijan kanssa. Poishakija ilmoittaa Santanderille, kun sopimuksesi asiat ovat kunnossa ja voimme ottaa sen takaisin voimaan.  

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023

Mitä tapahtuu, kun ajoneuvo palautuu Santanderille?

Kun ajoneuvo palautuu Santanderille, sille tehdään osamaksukauppalain mukainen tilitys.

Tilityksessä ulosottoviranomainen arvioi ajoneuvon arvon. Mikäli ajoneuvon arvo on pienempi kuin loppuvelka, erotus jää asiakkaan maksettavaksi. Loppuvelka sisältää jäljellä olevan pääoman, korot sekä kulut.

  

Esimerkki: Ajoneuvon loppuvelka on 10,000 €. Tilityksessä ulosottoviranomainen arvioi ajoneuvon arvoksi 5,000 €. Erotus 5,000 € jää tällöin asiakkaan maksettavaksi.   

 

Tilityksestä aiheutuu aina maksuhäiriömerkintä. Lisätietoa tilityksestä löytyy Ulosottolaitoksen sivuilta. 

Julkaistu 3. heinäkuuta 2023