Usein kysyttyjä kysymyksiä Ajoneuvorahoituksesta

kysymysmerkki
Voinko myydä ajoneuvon?

Halutessasi voit etsiä autollesi ostajaa kesken sopimuskauden, mutta et saa luovuttaa sitä uudelle ostajalle ennen kuin jäljellä oleva velkasi on kokonaisuudessaan maksettu ja olemme luovuttaneet ajoneuvon omistuksen sinulle. Teemme tästä sähköisen luovutusilmoituksen Trafiin. Jos haluat, että luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden suoraan uudelle ostajalle loppuvelan ollessa maksettu, toimita jäljennös luovutus- tai kauppakirjastanne asiakaspalveluumme sähköpostitse, verkkopalveluumme tai kirjeitse.

Voinko viedä ajoneuvon ulkomaille?

Voit viedä ajoneuvon ulkomaille vain rahoittajan kirjallisella luvalla (maastavientivaltakirja) sekä pitämällä mukana ajoneuvon rekisteriotteen teknistä osaa. Teknisen osan saat tarvittaessa kuluitta asioimalla Trafin sähköisessä palvelussa tai lähimmällä katsastusasemalla. Liikkuessasi Pohjoismaiden alueella emme velvoita maastavientivaltakirjan ottamista. 

Valtakirjaa voit anoa Santanderin verkkopalvelusta. Valtakirja voidaan myöntää 1-6 kuukaudeksi riippuen osamaksusopimuksesi kokonaistilanteesta. Maastavientivaltakirjapäätökseen tarvitsemme myös tiedon matkan ajankohdasta sekä kohdemaasta. Ennen anomuksen tekemistä pyydä vakuutusyhtiöltäsi vakuutusvahvistus, josta käy ilmi vakuutuksen laajuus ja voimassaoloalue. Lisätietoja vakuutuksesi voimassaolosta ulkomailla saat vakuutusyhtiöstäsi. 

Maastavientivaltakirjasta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Voinko maksaa suuremman summan kerralla?

Kyllä voit. Käytä suurempaa summaa maksaessasi laskusi viitenumeroa. Suorituksen maksuerän ylittävä osuus kohdistetaan sopimuksesi maksusuunnitelman mukaisille tuleville erille. Jos haluat ylimääräisen suorituksen vaikuttavan suoraan lainan pääomaan sopimusaikaa lyhentävästi, pyydämme olemaan etukäteen yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi verkkopalvelumme kautta.

Voinko maksaa koko velkani pois kerralla?

Voit maksaa velkasi pois milloin tahansa sopimuskauden aikana. Pääset tarkistamaan loppuvelan määrän kätevästi verkkopalvelustamme. Jäljellä olevaan velkapääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään asti sekä katkaisumaksu.

Olen maksanut jäljellä olevan velkani, milloin saan rekisteröidä ajoneuvon omiin nimiini?

Kun koko jäljellä oleva velkasi on saapunut tilillemme, luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden sinulle luovutusilmoituksella Trafin sähköisessä palvelussa. Lähetämme luovutusilmoituksesta sinulle kirjeen postitse (ja/tai halutessasi sähköpostitse). Tehtyämme sähköisen luovutuksen et tarvitse rekisteröintiin muita asiakirjoja. Käy rekisteröimässä itsesi ajoneuvon omistajaksi Trafin sähköisessä palvelussa verkkopankkitunnuksillasi, asioimalla katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiösi palveluissa seitsemän (7) päivän kuluessa luovutuspäivämäärästä. Huomioithan, että mahdollinen Santander -Liikennekaskovakuutuksesi päättyy luovutuspäivään.

Miten vaihdan rahoitetun auton?

Voitteko veloittaa osamaksuni erät suoraan tililtäni?

Suoraveloitus ei ole mahdollinen. Osamaksueriesi viitenumero pysyy kuitenkin samana koko sopimusajan, joten halutessasi voit tallentaa laskun tiedot verkkopankkiisi veloitettavaksi eräpäivänä tai toimittaa laskun tiedot pankkisi maksupalveluun. Voit myös tilata laskut sähköiseen Netposti -postilaatikkoon. Palveluun pääset tutustumaan Postin omilta www-sivuilta.

Voiko ajoneuvolle rekisteröidä toisen haltijan?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mikäli haluat, että ajoneuvollesi rekisteröidään toinen haltija. Haltijan lisäyksestä tai poistosta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Mistä saan luottopäätöksen uuteen Santander -ajoneuvorahoitukseen ja tietoa uudesta rahoituksesta?

Tarjoamme sinulle mielellämme rahoituksen uuteen ajoneuvoosi rahoitusehtojemme mukaisesti. Rahoitustarjouksen ja luottopäätöksen saat ottamalla yhteyttä suoraan ajoneuvon myyjäliikkeeseen.

Miten voin tilata saldotodistuksen?

Saat saldotodistuksen kuluitta kerran vuodessa. Yksityisasiakas voi tilata saldotodistuksen verkkopalvelussa lähettämällä asiasta viestin.

Yritysasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestiä sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakas@santanderconsumer.fi.

Voinko vaihtaa vakuutusyhtiötä?

Kyllä voit. Voit asioida siinä vakuutusyhtiössä, jonne haluat siirtää ajoneuvosi liikennevakuutuksen ja tehdä uuden vakuutussopimuksen. Tieto vaihdoksesta välittyy automaattisesti vakuutusyhtiöstä Trafin ajoneuvoliikennerekisteriin. Mikäli myös vakuutuksen ottaja vaihtuu ja vakuutuksen ottaja tulisi lisätä ajoneuvolle haltijaksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Muutoksista veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Millainen vakuutus minun pitää ottaa rahoitetulle ajoneuvolle?

Rahoitetulla ajoneuvolla on oltava liikennevakuutuksen lisäksi täyskaskovakuutus, joka sisältää osamaksuvakuutuksen. Omavastuu saa olla enintään 650 €. Voit ottaa vakuutuksen haluamastasi yhtiöstä. Tarjoamme sinulle myös mielellämme edullista Santander-Liikennekaskoa, kysy lisää myyjäliikkeestäsi tai asiakaspalvelustamme.

Voiko osamaksusopimuksen siirtää toiselle henkilölle?

Osamaksusopimusta ei pääsääntöisesti ole mahdollista siirtää toiselle henkilölle tai yritykselle.

Voinko antaa ajo-opetusta rahoitetulla ajoneuvolla?

Voit antaa ajo-opetusta rahoitetulla ajoneuvollasi Santanderin luvalla. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme luvan anomiseksi. Ennen luvan myöntämistä tarkistamme sopimuksesi kokonaistilanteen ja että ajoneuvon vakuutukset ovat riittävän kattavat.

Tarvitsenko varmennetta omistajanvaihdoksen rekisteröintiin?

Et tarvitse. Sähköinen luovutusilmoituksemme Trafiin riittää. Mikäli teet omistajanvaihdosta vakuutusyhtiön kautta vakuutusmuutosten yhteydessä, saatetaan sinulta joissain tapauksissa edellyttää varmennetta. Saat varmenteen tarvittaessa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Minulla on useita Santanderin laina-/rahoitustuotteita, voinko maksaa samalla viitenumerolla kaikki Santander -laskuni?

Laskujen viitenumerot ovat tuotekohtaisia. Laskut tulee maksaa erillisinä suorituksina ja omilla viitenumeroillaan.

Voinko muuttaa laskuni eräpäivän?

Voit valita haluamasi eräpäivän ja muuttaa sitä koska tahansa. Eräpäivän muutoksesta veloitamme palvelumaksuhinnastomme mukaisen kulun. Eräpäivän muutos vaikuttaa yleensä seuraavan laskutusjaksosi pituuteen ja saattaa muuttaa alkuperäisessä sopimuksessa olevaa laina-aikaa. Pysyvää eräpäivän muutosta voit hakea suoraan verkkopalvelussamme kohdasta muuta maksusuunnitelmaa. Huomioithan, että emme voi muuttaa eräpäivää jo erääntyneelle laskulle. Lisää maksuaikaa laskullesi voit hakea suoraan verkkopalvelussamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko saada lyhennysvapaita kuukausia?

Voit saada vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta, kun rahoitussopimuksesi on ollut voimassa vähintään kuusi (6) kuukautta. Lyhennysvapaista kuukausista voit sopia asiakaspalvelumme kanssa. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti eräpäivänä.

Voinko vähentää osamaksusopimukseni korot verotuksessa?

Osamaksurahoituksen korot katsotaan yleensä kulutusluotoksi eivätkä ne siten ole vähennyskelpoisia. Jos velka kuitenkin kohdistuu tulon hankkimiseen, yksityishenkilöllä saattaa olla oikeus vähentää korot pääomatuloistaan. Ota tarvittaessa yhteyttä verovirastoosi vähennysoikeuden tarkistamiseksi.

Voinko poistaa ajoneuvoni liikennekäytöstä tai tehdä liikennekäyttöönoton?

Voit. Liikennekäytöstä poisto voidaan tehdä kaikille ajoneuvoille ja rahoitettuun ajoneuvoon riittää sen ajaksi voimassaoleva osakasko. Rekisteri-ilmoitus tehdään sinä päivänä, jolloin ajoneuvo halutaan poistaa liikennekäytöstä tai ottaa takaisin käyttöön. Voit tehdä toimenpiteen Trafin Oma Asiointi -palvelussa sähköisesti tai asioimalla katsastusasemalla tai vakuutusyhtiösi palveluissa.

Kuinka pääsen käyttämään Trafin sähköistä Oma Asiointi -palvelua?

Yksityisasiakkaana tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Yritysasiakkaana tarvitset tunnukset verohallinnon ylläpitämään KATSO-tunnistusjärjestelmään.

Mikä on All in One -rahoitus?

All in One tarkoittaa edullista ja helppoa autoilua ilman yllätyksiä. Auto, huollot, autorahoitus ja taattu hyvityshinta - saat kaiken edullisella kiinteällä kuukausihinnalla uuteen autoosi. Käytetylle autolle saat halutessasi All in One -kunnossapitosopimuksen kattamaan autosi huoltoja ja korjauksia. Lisäksi voit valita autollesi liikenne- ja kaskovakuutuksen veloitettavaksi kuukausierän yhteyteen. Kaikissa All in One - asioissa auttaa autokauppa, joka hyvittää vaihtoautot tai tekee sopimuksen tarvittaessa jopa ilman käsirahaa. Lisätietoja All in One -rahoituksesta löydät tuotteen omilta verkkosivuilta www.allinone.fi tai klikkaamalla linkkiä sivustomme ylälaidassa.

Jos minulle tulee maksuvaikeuksia, miten minun tulee toimia?

Ota välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivan ratkaisun. Jos tunnet tarvitsevasi yleisesti apua taloutesi tasapainottamiseen tai velkaneuvontaan, saat tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta