Usein kysytyt kysymykset

kysymysmerkki

Rahoituksesi tiedot verkosta 24/7

Miten tarkistan rahoitukseni loppuvelan määrän?

AJONEUVORAHOITUS

Pääset katsomaan loppuvelan määrän kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Vaikka loppuvelan tarkistaminen verkkopalvelussa edellyttää tiedon antamista maksajasta, ei se kuitenkaan edellytä loppuvelan maksamista. Voit siis aina halutessasi tarkistaa loppuvelan määrän. Jäljellä olevaan pääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään asti, mahdolliset muut kulut sekä katkaisumaksu. Verkkopalvelusta saatava loppuvelan määrä sisältää kaikki nämä kulut.

LAINA

Jokaisessa laskussa on ilmoitettu jäljellä oleva pääoman määrä laskutuspäivänä. Pääoman määrä laskutuspäivänä ei ole sama kuin lainan loppuvelka. Loppuvelan määrän pääset katsomaan kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka.

OSTORAHOITUS

Pääset katsomaan loppuvelan määrän kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Jäljellä olevaan pääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään asti sekä mahdolliset muut kulut. Verkkopalvelusta saatava loppuvelan määrä sisältää kaikki nämä kulut.

Voinko maksaa koko rahoituksen pois kerralla?

AJONEUVORAHOITUS

Voit maksaa autorahoituksesi pois milloin tahansa sopimuskauden aikana. Pääset tarkistamaan loppuvelan määrän kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Loppuvelan tarkistaminen ei edellytä sen maksamista, voit siis aina halutessasi tarkistaa loppuvelan määrän.

Jäljellä olevaan pääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään, mahdolliset muut kulut asti sekä katkaisumaksu. Verkkopalvelusta saatava loppuvelan määrä sisältää kaikki nämä kulut. Loppuvelka on voimassa seuraavaan eräpäivään asti. Verkkopalvelusta saat tarkat ohjeet ja maksutiedot loppuvelan maksamiseen.

LAINA

Mikäli haluat maksaa koko jäljellä olevan lainasumman ennenaikaisesti, tarkista tarkka maksettava summa verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Lainassa loppuvelka on päiväkohtainen ja korot ja kulut maksat vain loppusumman maksupäivään asti. Verkkopalvelusta saat tarkat ohjeet ja maksutiedot loppuvelan maksamiseen. Ennenaikaisesta poismaksusta emme veloita lisäkuluja.

OSTORAHOITUS

Mikäli haluat maksaa koko jäljellä olevan summan ennenaikaisesti, tarkista tarkka maksettava summa verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Jäljellä olevaan pääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään asti sekä mahdolliset muut kulut. Verkkopalvelusta saatava loppuvelan määrä sisältää kaikki nämä kulut. Loppuvelka on voimassa seuraavaan eräpäivään asti.

Miten kirjaudun Santanderin verkkopalveluun?

Verkkopalveluumme pääset kirjautumaan kätevästi joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Et siis tarvitse erillisiä tunnuksia verkkopalvelun käyttämiseen.

Palvelu toimii tällä hetkellä asiakkailla, joilla on Santanderin laina, ostorahoitus tai ajoneuvorahoitus.

Verkkopalvelussa pystyt hoitamaan sopimukseesi liittyviä asioita millä tahansa laitteella 24/7.

Maksaminen ja laskutus

Voinko maksaa suuremman summan kerralla?

AJONEUVORAHOITUS

Voit milloin tahansa sopimuskauden aikana maksaa normaalia osamaksuerää suurempia suorituksia. Käytäthän suurempaa suoritusta maksaessa laskusi viitenumeroa.

Mikäli haluat, että suurempi suorituksesi pienentää velkasi pääomaa, ilmoitathan Santanderin verkkopalvelussa etukäteen maksustasi sekä sen kohdistamisesta pääomaan. Tällöin teemme maksusuunnitelmaasi muutoksen ja laskemme sopimuksesi korot uudelleen. Pääoman pienentyessä saat myös korkohyvityksen.

Ilman etukäteisilmoitusta normaalin kuukausieräsi ylittävä osuus pienentää osamaksusopimuksesi tulevien kuukausien maksueriä. Tällöin pääomavelkasi ei pienene, mutta seuraavien kuukausien laskusi ovat pienemmällä summalla tai jopa nollasummalla, riippuen ylimääräisen suorituksen suuruudesta.


LAINA JA OSTORAHOITUS

Voit halutessasi lyhentää lainaa maksamalla sovittua suuremman kuukausierän. Ylimääräinen suoritus ei vaikuta tulevien kuukausierien suuruuteen, vaan pienentää jäljellä olevan lainan määrää. Maksat siis seuraavassa kuussa jälleen normaalin kuukausierän. Ylimääräiset suoritukset pienentävät lainan korkokustannuksia sekä lyhentävät jäljellä olevaa laina-aikaa. Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan lainasumman ennenaikaisesti, tarkista tarkka maksettava summa verkkopalvelustamme.

Voinko muuttaa laskuni eräpäivän?

Voit valita haluamasi eräpäivän ja muuttaa sitä koska tahansa. Eräpäivän muutoksesta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun. Eräpäivän muutos vaikuttaa yleensä seuraavan laskutusjaksosi pituuteen ja saattaa muuttaa alkuperäisessä sopimuksessa olevaa laina-aikaa. Pysyvää eräpäivän muutosta voit hakea suoraan verkkopalvelun etusivulta kohdasta Muuta sopimuksen eräpäivää. Huomioithan, että emme voi muuttaa eräpäivää jo erääntyneelle laskulle. Lisää maksuaikaa laskullesi voit hakea verkkopalvelun etusivulta klikkaamalla Ilmoita myöhästyvästä maksusta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko saada laskulleni lisää maksuaikaa?

Voit hakea lisää maksuaikaa laskullesi suoraan verkkopalvelumme etusivulta kohdasta Ilmoita myöhästyvästä maksusta.

Maastavientivaltakirjan tilaaminen

Voinko viedä ajoneuvon ulkomaille?

Tarvitset ajoneuvon ulkomaille vientiä varten Santanderilta maastavientivaltakirjan. Lisäksi mukana tulee olla ajoneuvon rekisteriotteen tekninen osa. Teknisen osan saat tarvittaessa kuluitta Traficomin sähköisestä palvelusta tai katsastusasemalta. Liikkuessasi Pohjoismaiden alueella emme kuitenkaan velvoita maastavientivaltakirjan ottamista.

Maastavientivaltakirjaa voit anoa verkkopalvelustamme. Valtakirja voidaan myöntää 1-6 kuukaudeksi riippuen osamaksusopimuksesi kokonaistilanteesta. Maastavientivaltakirjapäätökseen tarvitsemme tiedon matkan ajankohdasta, kohdemaasta sekä missä vakuutusyhtiössä ajoneuvon kasko on voimassa. Lisätietoja vakuutuksesi voimassaolosta ulkomailla saat vakuutusyhtiöstäsi. Veloitamme Maastavientivaltakirjasta palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Miten tilaan maastavientivaltakirjan?

Maastavientivaltakirjaa voit anoa verkkopalvelustamme. Valtakirja voidaan myöntää 1-6 kuukaudeksi riippuen osamaksusopimuksesi kokonaistilanteesta. Maastavientivaltakirjapäätökseen tarvitsemme tiedon matkan ajankohdasta, kohdemaasta sekä missä vakuutusyhtiössä ajoneuvon kasko on voimassa. Lisätietoja vakuutuksesi voimassaolosta ulkomailla saat vakuutusyhtiöstäsi. Veloitamme Maastavientivaltakirjasta palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Ajoneuvon myynti, vaihtaminen ja rekisteröintimuutokset

Voinko myydä ajoneuvon?

imageqvlndr.pngHalutessasi voit etsiä autollesi ostajan kesken sopimuskauden, mutta et saa luovuttaa sitä uudelle omistajalle ennen kuin jäljellä oleva velkasi on kokonaisuudessaan maksettu ja olemme luovuttaneet ajoneuvon omistuksen sinulle. Teemme tästä sähköisen luovutusilmoituksen Traficomiin. Jos haluat, että luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden suoraan uudelle omistajalle loppuvelan maksamisen jälkeen, toimita jäljennös luovutus- tai kauppakirjasta asiakaspalveluumme verkkopalvelumme kautta.

Miten vaihdan rahoitetun auton?

imagern1ju.png

Voiko ajoneuvolle rekisteröidä toisen haltijan?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mikäli haluat, että ajoneuvollesi rekisteröidään toinen haltija. Asiakaspalvelumme arvioi tapauskohtaisesti, onko haltijan lisäys mahdollista. Haltijan lisäyksestä tai poistosta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.

Olen maksanut loppuvelan, milloin voin rekisteröidä ajoneuvon omiin nimiini?

Kun loppuvelan maksusuoritus on saapunut tilillemme, luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden sinulle luovutusilmoituksella Traficomin sähköisessä palvelussa. Lähetämme luovutusilmoituksesta kirjeen postitse. Tehtyämme sähköisen luovutuksen et tarvitse rekisteröintiin muita asiakirjoja tai varmennetta, kun teet rekisteröinnin Traficomin Oma asiointi -palvelun kautta. Käy rekisteröimässä itsesi ajoneuvon omistajaksi Traficomin sähköisessä palvelussa verkkopankkitunnuksillasi, asioimalla katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiösi palveluissa seitsemän päivän kuluessa luovutuspäivämäärästä. Huomioithan, että mahdollinen Santander -Liikennekaskovakuutuksesi päättyy luovutuspäivään.

Katso useiten kysytyt kysymykset All in One-tuotteesta

Mikä on All in One -rahoitus?

All in One on moderni tapa autoilla. Palvelun asiakkaana saat käyttöösi uuden auton 24 tai 36 kuukauden sopimuksella ja haluamillasi palveluilla. All in One on siis osamaksupohjainen autorahoitus, joka sisältää taatun auton arvon sopimuksen lopussa ja mahdollisuuden yhdistää sopimukseen lisäpalveluita.

Lisätietoja All in One -rahoituksesta löydät tuotteen omilta verkkosivuilta.

Julkaistu 6. heinäkuuta 2020

Mitä jos ajan autollani enemmän kuin sopimuksessa määritellyt ajokilometrit?

Jos varhaisessa vaiheessa huomaat ajavasi enemmän kuin sopimusaikasi ajokilometrit, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Laskemme sinulle uuden kokonaiskilometrien mukaisen kuukausierän ja uuden taatun arvon sopimuksen loppuun. Muussa tapauksessa sopimuksen hyvityshintatakuu raukeaa ja huollot siirtyvät sinun maksettavaksi.

Miten menettelen autoni huoltojen kanssa?

Voit varata autollesi määräaikaishuollot normaalisti autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Mainitsethan huoltoa varatessasi, että sinulla on All in One -sopimus. Mikäli All in One -tasosi on 2 tai 3, merkkikorjaamosi suorittaa ilman erillisveloitusta kaikki huolto-ohjelman mukaiset korjaustoimenpiteet ja laskuttaa ne suoraan Santanderilta. Huolto-ohjelman ulkopuoliset korjaustoimenpiteet, käyttövirheestä tai ulkoisesta vauriosta johtuvat korjaukset eivät kuulu All in One -sopimuksen piiriin (kts. yksityiskohtainen lista alla olevasta linkistä). Mikäli All in One -tasosi on 3, huomioithan, että sinun tulee varmistaa etukäteen auton pesun ja sijaisauton saatavuus huollon ajaksi merkkihuollostasi. Katso mitä All in One -sopimuksen piiriin ei kuulu

Mitä teen, kun sopimus loppuu?

Voit joko:

  1. Vaihtaa auton autoliikkeessä tai etsiä sille ostajan
  2. Lunastaa auton itsellesi maksamalla loppuvelan
  • Ajoneuvon loppuvelan pääset tarkistamaan kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka.
  1. Pitää auton ja tehdä uuden maksusuunnitelman loppuvelasta.
  • Muistathan kuitenkin olla hyvissä ajoin (noin 1-3 kuukautta) ennen sopimuksen päättymistä yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme tehdä sinulle uuden rahoitussopimuksen.

4. Palauttaa auton, jolloin Santander maksaa autosta sopimuksen mukaisen ennalta sovitun auton arvon, joka kattaa vähintään sopimuksen mukaisen loppuvelan. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin ohjeistamme sinua tarkemmin auton palautukseen liittyen.

Lainahakemus ja liitteet

Mitä liitteitä lainahakemukseen tarvitaan?

Tarvitsemme lainahakemuksen liitteiksi esimerkiksi kopion viimeisimmästä palkkalaskelmasta (palkansaajat), eläkepäätöksen (eläkeläiset) tai viimeisimmän koko vuoden vahvistetun tilinpäätöksen (yrittäjät).

Kuinka toimitan liitteet, kun olen tehnyt lainahakemuksen ja saanut alustavasti myönteisen päätöksen?

Liitteiden lähetys onnistuu tietoturvallisesti ja sähköisesti verkkopalvelussamme. Verkkopalveluumme pääset kirjautumaan joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Et siis tarvitse erillisiä tunnuksia liitteiden lähettämistä varten. Nopeutat lainahakemuksesi käsittelyä palauttamalla kaikki tarvittavat liitteet samalla kertaa.

Mikäli sinulle herää kysymyksiä liittyen liitteisiin, sopimuksen allekirjoitukseen tai käsittelyn etenemiseen, olethan yhteydessä hakemuspalveluumme. Palvelemme tiistaista perjantaihin klo 12-16 numerossa (09) 8564 5237.

Miten nopeasti saan rahat tililleni?

Käsittelemme lainahakemuksesi viimeistään seuraavana arkipäivänä sen saapumisesta. Jos lainahakemuksesi hyväksytään alustavasti ja olet suorittanut sähköisen allekirjoituksen lainan hakemisen yhteydessä, tarvitsemme sinulta vielä liitteet lopullista päätöstä varten. Lainahakemuksen liitteeksi tarvitsemme dokumentin ansiotuloistasi. Liitteiden lähetys onnistuu verkkopalvelussamme.

Jos et ole vielä allekirjoittanut hakemustasi, voit tehdä sähköisen allekirjoituksen milloin tahansa verkkopalvelussamme.

Kun sopimuksesi liitteineen on tarkistettu ja hyväksytty, maksamme lainasumman sopimuksessa ilmoittamallesi, nimissäsi olevalle pankkitilille 1–2 arkipäivän kuluessa siitä, kun allekirjoitettu lainasopimus on saapunut meille. Käytämme pikamaksua, joten lainasumma on tililläsi parhaimmillaan muutamassa tunnissa.

Ostorahoitushakemus

Miten haen Ostorahoitusta?

Voit hakea ostorahoitusta sitä tarjoavista myyjäliikkeistä. Usean liikkeen verkkosivuilta voi myös hakea ennakkopäätöksen rahoitukselle, jolloin valmis päätös odottaa sinua liikkeessä.

Huomioithan, että rahoitus kannattaa hakea tarpeeksi suurelle summalle, jotta se kattaa hankintasi koko hinnan. Lopullinen lainasumma vahvistetaan myyjäliikkeen toimesta toteutuneen kauppasumman mukaisesti. Ennakkohakemus ei sido mihinkään tai edellytä ostamista.

Ostorahoitushakemukseni on hyväksytty, miten toimin?

Kun olet saanut hyväksytyn luottopäätöksen, voit tehdä haluamasi hankinnan. Ilmoita vain hyväksytystä päätöksestä myyjäliikkeessä hankintaa tehdessäsi. Rahoituksen lopullinen summa tarkentuu ostosi lopullisen summan mukaan.

Ostorahoitushakemukseni on käsittelyssä, mitä se tarkoittaa?

Hakemuksesi käsitellään Santanderilla manuaalisesti. Santanderin asiakaspalvelu ilmoittaa sinulle, kun hakemus on käsitelty ja päätös on valmis.

Mistä saan lisätietoja Santander Ostorahoitukseen liittyen?

Lisätietoja saat verkkosivuiltamme tai rahoitustamme tarjoavista myyjäliikkeistä.

Vakuutukset

Millainen vakuutus minun pitää ottaa rahoitetulle ajoneuvolle?

Rahoitetulla ajoneuvolla on oltava liikennevakuutuksen lisäksi täyskaskovakuutus, joka sisältää osamaksuvakuutuksen. Omavastuu saa olla enintään 650 €. Voit ottaa vakuutuksen haluamastasi yhtiöstä. Tarjoamme sinulle myös mielellämme edullista Santander-Liikennekaskoa, kysy lisää myyjäliikkeestäsi tai asiakaspalvelustamme.

Millaisia Lainaturva-vakuutuksia Santander tarjoaa?

Tarjoamme vakuutusta ainoastaan yksityishenkilöille ja vakuutus on mahdollista saada sekä pää- että kanssavelalliselle. Tarjoamme kahta erilaista vakuutusta:

  • Lainaturva Plus – ​Voit hankkia Lainaturva Plus -vakuutuksen, jos olet työskennellyt vähintään 16 tuntia viikossa viimeisen vuoden ajan ja tämä jatkuu edelleen ja olet 18–64-vuotias
  • Lainaturva – Voit hankkia Lainaturva-vakuutuksen, jos olet ansiotyössä tai harjoitat yritystoimintaa vähintään 16 tuntia viikossa tai 64 tuntia kuukaudessa

Lainaturva-vakuutus voidaan lisätä kaikkiin tuotteisiimme ja vakuutusmaksut maksetaan normaalin kuukausierän yhteydessä.

Santander Lainaturva korvaa sinulle:

  • kuukausikorvauksen tapaturman tai sairauden aiheuttamasta sairauslomasta, enintään 1 500 €/kk
  • rahoitussopimuksesta kuolinpäivänä jäljellä olevan summan maksamisen, enintään 50 000 €.

Santander Lainaturva Plus korvaa sinulle:

  • kuukausikorvauksen työttömyyden varalta, enintään 1 500 €/kk
  • kuukausikorvauksen tapaturman tai sairauden aiheuttamasta sairauslomasta, enintään 1 500 €/kk
  • rahoitussopimuksesta kuolinpäivänä jäljellä olevan summan maksamisen, enintään 50 000 €.
Kuinka paljon Santander Lainaturva-vakuutukset maksavat?

Lainaturva-vakuutuksen hinta on sopimuskohtainen ja määräytyy sen hetkisen kuukausierän perusteella. Lainaturva Plus -tuotteella vakuutusmaksun hinta on 10% kuukausierästä ja Lainaturva-tuotteella 8,5% kuukausierästä. Esimerkiksi jos lyhennät lainaasi 50 euron kuukausierissä, on Lainaturva Plus-vakuutusmaksun hinta silloin 5 euroa.

Lainaturva Plus -tuotteella vakuutusmaksun hinta on aina 10% kuukausierästä ja Lainaturva-tuotteella 8,5% kuukausierästä, huolimatta siitä teetkö muutoksia sopimuksesi maksusuunnitelmaan.

Miten Lainaturva-vakuutuksen voi irtisanoa?

Lainaturva-vakuutukset tulee irtisanoa kirjallisella irtisanomisilmoituksella. Voit toimittaa vapaamuotoisen ilmoituksen verkkopalvelumme kautta skannattuna liitetiedostona Viestit -osiosta tai lähettää ilmoituksen postitse osoitteeseen:

Attn. Maksuturva

Santander Consumer Finance Oy

Risto Rytin tie 33

00570 HELSINKI

Ilmoituksessa tulee olla vakuutuksen irtisanomisilmoituksen lisäksi vakuutetun rahoituksen sopimusnumero, jossa vakuutus on, vakuutetun allekirjoitus ja nimenselvennys sekä päivämäärä ja paikka.

Mikäli sinulla ei ole skannausmahdollisuutta, voit esimerkiksi kirjoittaa yllä olevat tiedot paperille, ottaa paperista puhelimella kuvan ja lähettää kuvan meille liitetiedostona verkkopalvelun Viestit-osiosta.