Saavutettavuusseloste - Verkkopalvelu
Tämä esteettömyytiedote koskee Santanderin verkkopalvelua Suomessa.
Siihen sovelletaan lakia (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, 306/2019) tiettyjen tuotteiden ja palveluiden saavutettavuudesta, jonka mukaan digitaalisten pankkipalveluiden on täytettävä tietyt esteettömyysvaatimukset. Tämä tiedote julkaistiin ensimmäisen kerran 28. kesäkuuta 2025.
Testaustyökalut
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuuteen erikoistunut yritys. Palvelua on testattu useilla laitteilla käyttäen
Verkkosivuston luomiseen käytetty teknologia
- REAGOI
- .Net
Testiympäristö
Sisällön palautustarkistukset suoritettiin WCAG 2.1 AA -perusstandardin tarjoaman yhdistelmän perusteella seuraavilla tavoilla:
- Verkkoselain (uusin versio): Chrome, Edge
- Käyttöjärjestelmä: Windows 10/11
- Testin laajuus: Kaikki netbank.santanderconsumer.fi-sivuston sivut
Työkalut esteettömyyden arviointiin
- Näytönlukija: NVDA
- Eye-Able
Esteettömyyden taso
Havaittavissa
WCAG 1.4.3 Kontrasti (vähintään) (taso AA)
- Joidenkin tekstien kontrasti sisältöön nähden ei välttämättä ole riittävä.
WCAG 1.4.11 Ei-tekstuaalinen kontrasti (taso AA)
- Joillakin komponenteilla tai graafisilla elementeillä ei ehkä ole riittävästi kontrastia taustaan nähden.
WCAG 1.4.4 Tekstikoon muuttaminen (taso AA)
- Osa tekstistä muuttuu lukukelvottomaksi, kun fonttikokoa suurennetaan 200 prosenttiin.
Hallittavissa
WCAG 2.1.1 Näppäimistö (taso A)
- Mobiililaitteilla näppäimistöllä navigointi on epäjohdonmukaista.
WCAG 2.4.7 Näkyvä tarkennus (taso AA)
- Joillakin elementeillä kohdistus ei ole näkyvissä näppäimistöllä navigoitaessa.
Dokumentit
Santanderilla on meneillään projekti, jonka tavoitteena on tehdä dokumenteistamme saavutettavia EAA-sopimuksen mukaisesti vähittäismyyntiasiakkaille. Olemme päivittäneet järjestelmämme tukemaan dokumenttien saavutettavuusmerkintöjä ja työskentelemme parhaillaan niiden päivittämiseksi. Teemme myös tiivistä yhteistyötä kolmansien osapuolten palveluntarjoajien kanssa varmistaaksemme, että sisäisesti tekemämme muutokset näkyvät myös silloin, kun asiakkaat käyttävät kolmansien osapuolten tarjoamia käyttöliittymiä (esim. allekirjoitusprosessit). Suunnitelmana on, että tämä valmistuu vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä.
Saavutettavuusselosteen päivämäärä
Palaute ja parannukset
Arvostamme asiakkailtamme saatua palautetta ja olemme sitoutuneet jatkuvaan parantamiseen. Jos kohtaat saavutettavuuden esteitä ja tarvitset apuamme tai sinulla on parannusehdotuksia, ota meihin yhteyttä: yritysasiakas@santanderconsumer.fi
Oikeussuojakeinot
Jos et saa tyydyttävää vastausta Santanderilta tavanomaisen vastausaikamme kuluessa (pyrimme vastaamaan 14 päivän kuluessa), voit ottaa yhteyttä Traficomiin.
- Ota yhteyttä valvovaan paikallisviranomaiseen.
- Paikallisviranomaisen yhteystiedot:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen saavutettavuuden valvonta
Postilokero 320
FI-00059 TRAFICOM
Puh. +358 29 534 5000