Siirry sivulle

Saavutettavuusseloste

Santander on sitoutunut varmistamaan, että digitaaliset rahoituspalvelumme ovat kaikkien saatavilla. Tässä lausunnossa esitetään toimenpiteet, joita olemme toteuttaneet EU:n esteettömyyslainsäädännön noudattamiseksi, ja osoitetaan sitoutumisemme osallistavan digitaalisen ympäristön luomiseen. 

Esteettömyysstandardit 

Santander noudattaa WCAG 2.1 AA -standardia (verkkosisällön saavutettavuusohjeet).

Esteettömyyden taso

santanderconsumer.fi on osittain WCAG 2.1 -standardin mukainen Double-A (AA) -tasolla alla lueteltujen vaatimustenvastaisuuksien ja poikkeusten vuoksi.


Riippumaton ulkopuolinen esteettömyyteen erikoistunut taho on arvioinut palvelun käytettävyyden. Palvelu on testattu useilla eri lähestymistavoilla käyttäen erilaisia manuaalisia testausmenetelmiä, mukaan lukien näppäimistöyhteensopivuuden ja ruudunlukuohjelman kanssa toimivuuden testaus. Lisäksi saavutettavuutta seurataan automaattisella arviointityökalulla.


Verkkosivusto on pitkälti vaatimusten mukainen, mutta on olemassa riski, että jotkin yksittäiset osat eivät ole täysin vaatimusten mukaisia, kuten jäljempänä kuvataan.

Saavutettavuusselosteet - yksityisasiakkaat

  • Kotisivut

    Lue sivuston santander.fi saavutettavuusseloste 

  • Verkkopalvelu

    Lue verkkopalvelun saavutettavuusseloste 

Esteettömyyttä koskeva palaute

Arvostamme asiakkailtamme saatua palautetta ja olemme sitoutuneet jatkuvaan parantamiseen. Jos kohtaat saavutettavuuden esteitä ja tarvitset apuamme tai sinulla on parannusehdotuksia, ota meihin yhteyttä:  yritysasiakas@santanderconsumer.fi 

Miksi digitaalinen saavutettavuus on tärkeää?

WHO:n mukaan arviolta 16 prosenttia  (avautuu uudessa ikkunassa) (1/6) maailman väestöstä elää "merkittävän vamman" kanssa, ja tämä luku vain kasvaa muun muassa ikääntyvän väestön vuoksi. Digitaalisen saavutettavuuden puute tarkoittaa myös lisääntyneitä hallintokustannuksia, koska ihmisten, jotka olisivat voineet pärjätä itse, on otettava yhteyttä asiakaspalveluun tai muihin hallinnollisiin työntekijöihin saadakseen apua tehtävässä.

Esteettömyys ei koske vain näköä, kuuloa tai liikkuvuutta - myös kognitiiviset ja tilapäiset toimintarajoitteet vaikuttavat siihen, miten ihmiset käyttävät digitaalisia palveluja.

Toimintarajoitteisille henkilöille hyvä digitaalinen saavutettavuus voi olla ratkaisevan tärkeää julkisten palveluiden käyttämisen kannalta. Esteettömät verkkosivut ja sovellukset hyödyttävät kuitenkin kaikkia: ne ovat usein nopeampia, helppokäyttöisempiä ja helpompia ylläpitää, ja ne keventävät ylläpitäjien taakkaa.