Hyvää joulumieltä Naisten Linjalle

20.12.2018
”Päivystysvuorosta jää aina hyvä mieli, olen pystynyt aidosti auttamaan toista ihmistä”

Hyvä joulumieli -kampanjassa muistettiin tällä kertaa Naisten Linjan vapaaehtoisia. Puhelinpäivystäjät tukevat väkivaltaa tai sen uhkaa kohdanneita naisia.

Naisten Linjan kodinomainen toimisto sijaitsee aivan Helsingin keskustassa. Eteisessä riisutaan ensin kengät pois. Toiminnanjohtaja Kaisa ja kehittämistyön suunnittelija Katriina tulevat vastaan rennosti villasukissa.

Näiden seinien sisällä noin 70 vapaaehtoista puhelinpäivystäjää kuuntelee vuorollaan väkivaltaa kokeneita tai väkivallan uhkaa pelkääviä naisia. Samaan aikaan on myös auki nettivastaanotto, ja se on erityisesti nuorten naisten suosiossa.

Radio Aallon kuuntelijat halusivat kiittää Naisten Linjan vapaaehtoisia tärkeästä työstä Santanderin jo perinteeksi muodostuneessa Hyvä joulumieli -kampanjassa.

Naisten Linjalla työskennellään synkän, mutta äärimmäisen tärkeän aiheen parissa.

”Peräti joka kolmas nainen Suomessa on joutunut joskus väkivallan kohteeksi,” kertoo Kaisa.

Se tarkoittaa lähes väistämättä sitä, että jokaisen lähipiirissä on mitä luultavimmin nainen, joka on joutunut väkivallan kohteeksi.

Vapaaehtoinen puhelinpäivystäjä on aika usein soittajalle ensimmäinen ihminen, jolle väkivallasta kerrotaan. Kaikki soitot ovat anonyymeja, ja mitään tietoja ei koskaan kirjata ylös.

Vapaaehtoisilla pitkä koulutus

Vapaaehtoiset käyvät läpi puoli vuotta kestävän monipuolisen koulutuksen, joten valmiudet puheluihin vastaamiseen ovat erinomaiset siinä vaiheessa, kun on päivystysharjoittelun vuoro.

”Vapaaehtoisen tärkein työ on kuunnella, tukea ja vakuuttaa soittaja siitä, että väkivalta ei ole missään olosuhteissa sallittua, eikä koskaan uhriksi joutuneen syy”, kertoo Kaisa.

Sekä Kaisa että Katriina ovat aloittaneet Naisten Linjassa vapaaehtoisina, Kaisa kymmenisen vuotta sitten ja Katriina viisi. Katriina lähti mukaan vapaaehtoistoimintaan ollessaan Ylellä harjoittelijana radiotoimittajana. Hän haastatteli silloista Naisten Linjan toiminnanjohtajaa ja vaikuttui.

Katriina juoksi perään, että miten tähän toimintaan pääsee mukaan. Ja Naisten Linja vei nopeasti mukanaan.

”Tuli mieleen, että missä maailmassa mä oikein olen aiemmin elänyt. Olen aina ollut kiinnostunut naisten oikeuksista ja tässä vain omat ajatukset vahvistuivat”, Katriina muistelee.

Moni saattaa miettiä, että rankkojen väkivaltatarinoiden kuuleminen puhelimessa on raskasta. Onhan se, mutta samalla se on myös äärimmäisen palkitsevaa.

”Vaikka soittajan tarinat voivat olla järkyttäviä, puhelusta jää itselle yleensä hyvä mieli. Olen pystynyt tukemaan toista ihmistä ja usein soittaja vielä kiitteleekin vuolaasti puhelun lopussa”, Katriina kertoo.

Päivystyspuhelin auki joka päivä

Katriinan vapaaehtoistyö poiki hänelle myöhemmin myös työpaikan Naisten Linjalta. Silti hän edelleen satunnaisesti päivystää, jotta tuntuma pysyy. Päivystykseen soittaa kaikenikäisiä naisia, ja myös vapaaehtoiset edustavat kaikkia ikäluokkia nuorista aikuisista aina 70 ikävuoteen saakka.

Joulupyhien aikaan päivystystä ei ole.

”Jouluna perheväkivallan uhka yleensä kasvaa, mutta meihin otetaan yhteyttä vasta pitkällisen harkinnan jälkeen, eli akuutissa hätätilanteessa meille ei oikeastaan koskaan soiteta”, sanoo Kaisa.

Miten sitten parisuhde- tai muusta väkivallasta kärsivät löytävät tämän palvelun?

”Meidät tunnetaan jo suhteellisen hyvin. Ja usein myös poliisi on saattanut väkivaltaa kokeneelle neuvoa ottamaan meihin yhteyttä. Päivystämme viikon jokaisena päivänä maksuttomassa numerossa 0800 02400, tarkemmat kellonajat kannattaa katsoa nettisivuiltamme. Netissä voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi”, Kaisa kertoo.

 

 


Santander Consumer Finance Oy on suomalainen rahoitusyhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 2007. Santander tarjoaa yksilöllisiä ja joustavia rahoitusvaihtoehtoja niin yksityisille kuin yritysasiakkaillekin sekä toimii edelläkävijänä tuomalla jatkuvasti uusia palveluja markkinoille. Santander Consumer Finance Oy on Suomen suurin autorahoittaja, jonka toimipiste sijaitsee Helsingin Kulosaaressa.


 

 

Naisten Linjan puhelin- ja nettipäivystystä pyöritetään noin 70 vapaaehtoisen voimin. Päivystysvuoro osuu omalle kohdalle keskimäärin kerran kuussa.

 

”Oi, miten ihania tuotteita”, ihastelevat Naisten Linjan Kaisa ja Katriina luonnonkosmetiikkaa täynnä olevaa Santanderin lahjoittamaa joulukoria.

 


Hyvän joulumielen perinne

Hyvän joulumielen kampanja on muodostunut Santanderilla jokavuotiseksi perinteeksi, sillä se järjestetään tänä vuonna jo neljättä kertaa. Santander haluaa kampanjallaan kertoa, miten pienillä asioilla voi olla suuri merkitys ja että jokainen voi olla mukana levittämässä hyvää.

Viime vuosina joulun alla on vierailtu muun muassa löytöeläintaloissa, palvelutaloissa, ensikodissa ja kodittomien asuntolassa. Santanderin ja Radio Aallon hyvän joulumielen kampanjan kohteet määräytyvät lähetettyjen toiveiden mukaan.