Perhe ajaa kumiveneellä ja hyppää aallosta

Veneen huolto ja ylläpito – mitä tulee muistaa ja mitä se maksaa?

Kun unelmien vene on hankittu, siitä kannattaa pitää hyvää huolta. Silloin veneily on mukavaa ja turvallista, ja hyväkuntoinen vene on helppo myydä eteenpäin. Veneen huolto koostuu monesta osa-alueesta. Listasimme tähän niistä tärkeimpiä.

Veneily on antoisa harrastus – tai monille elämäntapa – jossa pääsee nauttimaan luonnosta, ulkoilmasta, maisemista, hetkeen keskittymisestä, hiljaisuudesta ja liikkumisen vapaudesta.

Vene antaa omistajalleen paljon hyvää, mutta myös vaatii paljon. Veneen huolto vaatii aikaa, vaivaa ja osaamista. Lisäksi veneilyyn liittyy monia kustannuksia, jotka on tärkeä ymmärtää jo venettä hankkiessa tai tuoreena veneenomistajana.

”Aina kannattaa laskea tai hahmotella veneen kokonaiskulut yhdeltä vuodelta tai veneilykaudelta. Lainan lyhennyksen lisäksi venettä täytyy esimerkiksi huoltaa ja tankata, jotta siitä voi nauttia”, Santanderin auto- ja vapaa-ajan rahoituksen brand manager Tom Tuiskula muistuttaa kustannuksia pohtiville.

Santanderin venelainalla voit ostaa veneen, mutta se tai Ostorahoitus sopii myös veneen huollon rahoittamiseen.

Veneen huoltaminen on tärkeää etenkin turvallisuuden ja käyttömukavuuden takia, mutta se kannattaa myös siksi, että siisti ja toimiva vene säilyttää arvonsa ja on helppo myydä eteenpäin.

Mitä kaikkea veneen huolto tarkoittaa ja mitä veneen ylläpito suunnilleen maksaa? Kokosimme kattavan muistilistan aloittelevan veneilijän avuksi.

Laituripaikka

Venettä ei voi pysäköidä auton tapaan pihaan tai kadun varteen. Se tarvitsee kesäisin laituripaikan. Niitä vuokraavat pursiseurat, kunnat ja kaupungit. Maksu määräytyy usein veneen koon mukaan. Myös sataman sijainti ja mahdollinen vartiointi vaikuttavat hintoihin.

Pursiseuran laituripaikka: noin 200–350 € kaudelta.

Veneen nostot ja laskut

Nostot ja laskut kuuluvat veneen pakollisiin kuluihin. Pienemmät moottoriveneet saa nostettua auton ja trailerin avulla itse. Toki silloin täytyy olla sopiva auto käytössä ja omistaa tai vuokrata traileri.

Isommat veneet ja purjeveneet vaativat ammattilaisten apua, ja hinta määräytyy veneen painon mukaan.

Ammattilaisen suorittama veneen vesille lasku/nosto: noin 150 €.

Veneen keväthuolto ja syyshuolto

Veneen huoltamisen tärkeä osa ovat kevättyöt, ennen kaikkea pohjan maalaus, jolla estetään eliöiden kasvu veneen pinnalla. Myös veneen kyljet on hyvä vahata, ja varsinkin vanhasta veneestä löytyy aina pieniä kunnostustarpeita. Purjeveneissä tarkistetaan purjeiden kunto.

Veneen huollon toinen tärkeä aika on syksy, jolloin veneen pohja pestään noston yhteydessä. Vene tyhjennetään kaikesta irtaimistosta. Moottori huolletaan, jotta se kestää talvipakkaset ja kuukausien seisotuksen.

Pohjamaalit ja muut keväthuollon tarvikkeet: noin 200 €.

Jos moottorin syyshuollon tai kevään pohjamaalauksen työn ostaa, kulut nousevat satasilla.

Mies vahaa veneen pohjaa

Talvisäilytys

Veneen talvisäilytyspaikka on tärkeää miettiä hyvissä ajoin. Lämpimässä hallissa veneen säilyttäminen maksaa enemmän kuin ulkona pressujen alla.

Venettä suojelevat laadukkaat pressut ovat tärkeä osa talvisäilytystä. Usein yhteen veneeseen tarvitaan useampi pressu. Ne maksavat yhteensä jopa yli 500 euroa, mutta kestävät parikymmentä vuotta.

Pursiseuran ulkotalvisäilytyspaikka, veneen koon mukaan: noin 100–350 €.

Varastomaksu

Veneen irtaimisto tulee säilyttää talven ajan kuivassa paikassa. Patjat, tekstiilit, astiat, köydet, pelastusliivit ja purjeet on tuotava pois veneestä, muuten ne homehtuvat helposti. Jos omassa kodissa ei ole tilaa säilytykseen, voi olla tarpeen vuokrata muutaman neliömetrin lämmin varasto.

Vuokravarasto: noin 50–100 €/kk.

Vakuutus

Vene kannattaa ehdottomasti vakuuttaa. Täyskaskollinen venevakuutus on myös rahoittajien ehto. Vastuuvakuutus on erityisen tärkeä. Kun veneillessä sattuu jotakin, korjaukset ovat usein kalliita. Esimerkiksi purjeveneen myrskyssä vaurioituneen ohjausjärjestelmän vaihto voi maksaa 3 000 €.

Veneen vakuutusmaksut: 200–1 500 € vuodessa.

Pursi- tai veneseuran jäsenyys

Pursiseurojen edut helpottavat veneilyharrastusta. Seurojen satamat sijaitsevat hyvillä paikoilla, niistä on helppo lähteä liikenteeseen. Laiturit ovat lukittuja ja vartioituja, myös veneiden kiinnityksiä tarkkaillaan.

Veneen katsastus on pursiseuran jäsenille pakollista, mutta yleensä ilmaista. Talvisäilytys hoituu satamassa, venettä ei tarvitse kuljettaa.

Pursiseurat tarjoavat paitsi samanhenkisen veneily-yhteisön, usein myös erilaisia korjaustiloja veneen huoltoon, edustustiloja, aktiviteetteja ja koulutusta.

Pursiseuran jäsenmaksu: noin 200 €/vuosi.

Mies kiristää purjetta navakassa tuulessa

Pienet hankinnat ja tarvikkeet

Veneen huoltaminen tarkoittaa myös pienistä yksityiskohdista huolehtimista. Köydet eivät ole ikuisia, pelastusliivit, hätäraketit, vaahtosammutin, lieden kaasupullo ja monet muut tärkeät pikkujutut vaativat uusimista, täyttöä ja huoltoa tasaisin väliajoin. Myös paperiset merikartat kannattaa hankkia, sillä teknologia voi pettää.

Pienet hankinnat: noin 200 €/vuosi.

Isot remontit ja hankinnat

Kuten asunnot tai autot, myös veneet tarvitsevat peruskorjausta. Vanhoissa veneissä on edessä todennäköisemmin jokin iso remontti kuin uudessa. Veneremontit joudutaan yleensä teettämään ulkopuolisella, ja se maksaa.

Veneen ikkunaremontti: noin 1 000 €. Uusi isopurje purjeveneeseen: noin 2 000 €.

Polttoainekulut

Veneen käyttämä polttoaine on iso kuluerä varsinkin moottoriveneissä ja nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Myös kovaa kulkevat vesijetit ja -skootterit saattavat olla aikamoisia polttoainesyöppöjä.

Suuren moottoriveneen polttoainekulut: riippuu esimerkiksi mallista ja ajomääristä, mutta jopa 5 000 € kaudessa. Purjeveneen polttoainekulut: 0–200 €.

Satamamaksut

Vierasvenesatamien maksut vaihtelevat jonkin verran, kuten myös maksuun sisältyvät palvelut. Usein satamamaksuun kuuluvat laituripaikan lisäksi vessa- ja suihkumahdollisuus, sauna, maasähkö ja roskispiste.

Satamamaksut: 20–50 €/vrk.