Talvirenkaiden vaihto lähestyy – tunnetko uuden tieliikennelain vaatimukset?

Kesäkuussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki muuttaa myös talvirenkaita koskevia sääntöjä. 

Syksyn edetessä ja talven ja liukkaiden teiden lähestyessä talvirenkaiden vaihto on taas ajankohtaista. Tänä syksynä renkaiden vaihtamiseen vaikuttaa ensimmäistä kertaa kesäkuussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki, joka muutti talvirenkaiden käyttöaikaa koskevia sääntöjä.

Talvirenkaiden käyttöaika pitenee – samalla lisää päätösvaltaa kuskille

Uusi tieliikennelaki muuttaa talvirenkaiden käyttöajan sääntöjä. Pakollinen käyttöaika pitenee kuukaudella syksyllä ja keväällä. Talvirenkaita pitää siis jatkossa käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos sää sitä edellyttää.

Laki antaa kuitenkin samalla lisää päätösvaltaa kuljettajalle. Jos kuljettaja arvioi, että sääolosuhteet ja tien kunto eivät vaadi talvirenkaita, kesärenkaita saa edelleen käyttää. “Kesäkelillä” eli esimerkiksi lämpimänä jatkuvana syksynä talvirenkaita ei siis ole enää pakko käyttää. 

Talvirenkaat on kuitenkin laitettava, jos alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Kuskin on siis itse varmistettava, että autossa on kelin ja lain vaatimat renkaat. Lopulta kiistatilanteissa päätöksen tekee poliisi. 

Auton lisäksi myös yli 750 kilon perävaunuun, mopoautoon, kevyisiin nelipyöriin, mopoihin ja moottoripyöriin on vaihdettava renkaat talveksi.

Talvirenkaissa voi olla nastat tai ne voivat olla nastattomia kitkarenkaita. Nastarenkaita saa lähtökohtaisesti käyttää vain marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jäisen kelin vaatiessa niitä saa käyttää muulloinkin.

Vain kämmenen kokoinen alue pitää auton tiellä – muista kahden euron kolikko

Kelin muuttuessa märäksi, liukkaaksi ja jäiseksi syksyllä, renkaiden pitokyvyn merkitys kasvaa. Auton pitää tiellä kerrallaan vain kämmenen kokoinen alue renkaasta, jonka pitävyydestä riippuu koko auton ohjaus. 

Renkaita vaihtaessa on hyvä tarkistaa talvirenkaiden kunto ja pitävyys. Renkaissa ei saa olla viiltoja, kulumia tai pullistumia eikä niistä saa puuttua paloja. Nastarenkaista ei saa puuttua liikaa nastoja, eikä eri renkaiden nastamäärien välinen ero saa olla yli 25 prosenttia.

Laki vaatii talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyydeksi vähintään 3 millimetriä. Renkaan pito-ominaisuudet alkavat heiketä kuitenkin jo paljon ennen lain minimivaatimusta. Jos renkaat alkavat olla kuluneet, mutta täyttävät vielä juuri lain kirjaimen, niiden uusimista kannattaa harkita heti. Renkaat kuluvat käytössä, ja urasyvyys saattaa käyttökauden aikana laskea vaarallisen matalaksi.

Helppo työkalu urasyvyyden mittaamiseen on kahden euron kolikko. Sen hopeinen ulkoreuna on noin 4 millimetriä leveä. Jos kolikon uloin reuna uppoaa talvirenkaan uraan kokonaan, se täyttää vielä lain vaatimuksen.

Jos talvirenkaiden kunnossa on eroja, parempikuntoiset renkaat kannattaa laittaa taakse. Muista myös tarkistaa rengaspaineet auton ohjekirjan mukaiseksi.

Voit lukea lisää auton renkaista ja niiden vaatimuksista Liikenneturvan sivuilta.