Ferrari faneja Monzan kilparadalla

Santander vei kilpailuvoittajat F1-kisoihin Monzaan

Vaasalainen Jere Spoof voitti Santanderin ja Viaplayn katsojakilpailussa kahden hengen matkan F1-kisoihin Italian Monzaan. Elämys sisälsi muun muassa pääsuoran katsomopaikat ja tuttujen formulakasvojen tapaamisen.

Santander isännöi syyskuussa jo toista kertaa katsojakilpailun voittajien matkaa F1-kisoihin. Onni suosi tällä kertaa vaasalaista Jere Spoofia.

Spoof kertoo, kuinka hän viime kesänä oli tapansa mukaan kavereineen veljensä luona kahvittelemassa ja katsomassa formulakisoja. Yhtäkkiä formuloiden studioisäntä Iiro Harjula kertoi suorassa tv-lähetyksessä Spoofin voittaneen VIP-matkan F1-kisoihin Italian Monzaan. Riemu kohosi kattoon.

”Koko ilta oli lopulta hullunmylläkkää. Puhelin soi jatkuvasti”, Spoof muistelee.

Kyseessä oli Santanderin ja yhteistyökumppani Viaplayn katsojakilpailu, jonka päävoittona oli kahden hengen viikonloppumatka Monzan F1-kisoihin. Spoofin reissuseuraksi oli valikoitunut jo hyvissä ajoin hyvä kaveri Tarmo Salonen.

”Olimme tägänneet toisemme Viaplay Urheilun Facebook-sivun kisakommentteihin sillä mielellä, että lähdemme reissuun yhdessä, jos voitto tulee kotiin.”

Ihmisiä menossa ravintolaan Milanossa

Milanossa on lähes pakko tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin.

Vippiliput hoituivat Ferrarin kautta

Lento Milanoon lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä perjantaiaamuna. Voittajakaksikko oli tyytyväinen saadessaan tutustua ensin Milanoon – olihan tämä molemmille ensimmäinen matka Italiaan.

”Lauantaiaamuna lähdimme porukalla hotellilta kohti Monzaa, joka on Milanosta reilun puolen tunnin päässä”, Santanderin Content Marketing Manager Kaj Kiertonen kertoo.

Matkalla reissuisäntänä toiminut Kiertonen hoitaa Santanderin sponsorointiasioita Suomessa. Santander palasi Scuderia Ferrarin Premium partneriksi viime vuonna. Osana yhteistyötä Santander tarjoaa Ferrarille ratkaisuja, jotka edistävät tiimin pyrkimyksiä saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Vastavuoroisesti Santanderin logo näkyy Ferrarin autoissa, ajohaalareissa ja muissa asusteissa. Myös katsojakilpailun vippiliput hoituivat Ferrarin kautta.

”Oli hienoa pystyä tarjoamaan voittajille jotain uniikkia. Santander sponsoroi eri maissa eri lajeja, mutta Suomi on vahvasti formulamaa. Tänä vuonna järjestimme saman kisan myös Tanskassa, koska saimme ensimmäisestä voittomatkasta Dubaihin viime vuonna sen verran hyvää palautetta”, Kiertonen kertoo.

Ferrarifanit ajavat f1-simulaattorilla

Rata-tapahtumien välissä oli aikaa kokeilla esim. F1 simulaattoria.

Tunnelia pitkin katsomoon

Monzan kisoja kävi viikonlopun aikana seuraamassa yli 300 000 ihmistä. Spoof ja Salonen pääsivät alueelle saavuttuaan suoraan vippitilaan, jossa oli monipuoliset ruoka- ja juomatarjoilut ja näkymä varikkosuoralle.

”Oli mahtavaa nähdä niin läheltä autot ja tuttuja naamoja. Ja oli hauska huomata, että ennen kisoja ihan meidän edessämme kuvattiin elokuvan varikkokäyntikohtaus. Brad Pitt näyttelee kuulemma elokuvassa formulakuskia”, Salonen sanoo.

Suurin yllätys viikonlopussa oli kuitenkin autoista lähtevä ääni. Voittajat pääsivät livahtamaan pääsuoran katsomopaikoilleen suoraan radan alta kulkevaa ”vippitunnelia” pitkin.

”Telkkaria katsoessa ei tajua, miten isot soundit autoista lähtee. Lauantaina olivat ensin Porschen Supercup sekä Formula 3- ja Formula 2 -kisat. Niiden ääni tuntui tärinänä kropassa”, Spoof kertoo.

Red Bullin Max Verstappen on ollut kuluvalla kaudella ylivoimainen kuski, ja siksi erityisesti lauantain tiukat aika-ajot jäivät mieleen kisaviikonlopusta.

”Yleisö buuasi, kun Red Bullin Verstappen meni lopussa kärkeen, mutta sitten Ferrarin Carlos Sainz otti kärkipaikan, ja katsomo räjähti valtaviin suosionosoituksiin. Oli siistiä olla yhdessä Ferraria kannustavien italialaisjoukkojen kanssa”, Salonen sanoo.

Ferrarifaneja katsomossa ja radalla Monzassa

Fanit juoksivat katsomaan palkintojen jakoa välittömästi kisan loputtua.

Yhteiskuvia formulastudion tiimin kanssa

Spoof ja Salonen pääsivät tapaamaan paikan päällä myös Viaplayn urheilutiimin Mervi Kallion, Toni Vilanderin ja Niki Juuselan.

”Oli hienoa vaihtaa heidän kanssaan muutama sana ja ottaa yhteiskuvat. He kuvasivat meistä myös videon sosiaaliseen mediaansa”, Salonen kertoo.

Santanderin ansiosta Viaplay saa mahdollisuuden kurkistaa Ferrarin kulisseihin.

”Heidän tiiminsä pääsee käymään Ferrarin tehtailla ja juttelemaan kuskeille. Viaplay tekee meille Inside Ferrari -sarjaa, jota näytetään vielä tänä vuonna osakilpailulähetyksissä. Tämä katsojakilpailu olikin osa tätä isompaa kampanjaa”, Kiertonen kertoo.

Spoof ja Salonen kiittelevät vuolaasti ikimuistoisesta matkasta.

”Tosi hyvin järjestetty reissu! Meidän ei itse tarvinnut huolehtia mistään. Saimme vain nauttia olostamme ja elämyksestä,” Spoof summaa.

Viaplayn F1-tiimi tapaa faneja Monzassa

Voittajat tapasivat Mervi Kallion, Toni Vilanderin ja Niki Juuselan.