Alennusmyynnit – ylikulutusta vai säästöä? Lue vinkit fiksumpiin aleostoksiin

Houkuttelevatko alennusmyynnit kuluttamaan yli varojen vai voiko niissä säästää oikeasti rahaa? Valmistaudu syksyn kulutuskarnevaaleihin kulutusekonomian professorin vinkeillä!

Suomessa alennusmyynnit ovat ajoittuneet perinteisesti joulun ja juhannuksen jälkeiseen aikaan, mutta nykyään niitä tuntuu olevan jatkuvasti. Erityisesti syksyllä kaupankäynnin vauhti kiihtyy, kun kaupan alalle tärkeä joulumyyntisesonki käynnistyy. 

Marraskuussa järjestettävä Singles’ Day aloittaa lähes koko loppuvuoden mittaisen kulutuskarnevaalin. Black Friday, sitä seuraava Cyber Monday sekä lopulta joulun jälkeiset isot alennusmyynnit kutsuvat kuluttajia ostoksille verkkoon ja kivijalkakauppoihin. 

Alennusmyyntien sanotaan kannustavan kuluttajia ostamaan turhaa ja pahimmillaan kuluttamaan yli omien varojen. Kuluttaja saattaa pahimmillaan tuntea olonsa huijatuksi, kun hän saapuu kotiin alennusmyynneistä pelkkiä normaalihintaisia tuotteita kassissaan. 

Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian professori Visa Heinonen, ovatko alennusmyynnit huijausta?

“Eivät ne mielestäni ole. Kuluttaja tekee ostopäätöksen viime kädessä itse ja voi hyvin jättää myös ostamatta”, Heinonen summaa.

Kaupanalan kiristyvä kilpailu ajaa kauppiaat houkuttelemaan kuluttajia alennetuilla hinnoilla. Alennusmyynti ei saa olla jatkuvaa, minkä vuoksi kaupat järjestävät alennuskampanjoita toisensa perään ja houkuttelevat ostoksille edullisilla sisäänheittotuotteilla. Suomessa kilpailu- ja kuluttajavirasto seuraa sitä, ettei kuluttajan harhauttamista tapahtuisi alennusmyynneissä. 

Älä osta mitään vai osta harkiten?

Moderni kulutuskulttuuri on luonteeltaan sellaista, että se pyrkii viettelemään ja houkuttelemaan kuluttajaa. On kuluttajan itsensä vastuulla, pystyykö hän vastustamaan houkutusta. 

Heinosen mukaan myös ostamisesta pidättäytyminen voi tuottaa mielihyvää. Tästä on esimerkkinä Kanadasta Suomeenkin rantautunut, Black Fridayn kanssa samaan aikaan järjestettävä Älä osta mitään -päivä. 

Jokaisen on syytä tarkastella kriittisesti omaa kuluttamistaan, mutta jos halutaan, että talouden rattaat pyörivät, tarvitaan myös kauppaa ja kuluttajia.

“Nyt korona-aikaan olemme kokeilleet sitä, mitä tapahtuu, jos kukaan ei osta mitään. Se tarkoittaa sitä, että kaupalla alkaa mennä aika huonosti, mistä seuraa YT-neuvotteluja, lomautuksia ja irtisanomisia”, Heinonen lisää.

Muista maksuvara!

Toisaalta alennusmyynnit voivat olla myös hyvä hetki tehdä tarpeellisia ja pitkään harkittuja hankintoja, kuten vaikkapa hankkia uusia, energiatehokkaita kodinkoneita. Hyvien alelöytöjen tekeminen vaatii valistuneelta kuluttajalta valppautta: on oltava kartalla tuotteiden hinnoista ja tunnistettava, mikä alennushinta on tuotteesta oikeasti edullinen.

Vaikka kuluttaja tekee paljon työtä ostamiensa tuotteiden ja palvelujen hintavertailujen eteen, hän ei Heinosen mukaan kuitenkaan ole mikään laskukone, joka etsii vain halvinta hintaa. Myös tunteella ja vaistolla on erittäin suuri merkitys. Vaikka tunne saattaa viedä, on ostoksilla tärkeää käyttää järkeä. On tärkeä tietää oman taloutensa maksuvara eli millaisia muutoksia talous kestää. Heinonen korostaa, että kuluttajan on olennaista miettiä, tarvitseeko hän todella sitä, mitä on ostamassa, ja onko siihen varaa.

“Tarvitsemme myös arkipäivän pieniä turhuuksia, mutta niiden on oltava balanssissa käytettävissä olevien rahojen kanssa”, Heinonen sanoo.

Visa Heinosen viisi vinkkiä syksyn alennusmyynteihin


  1. Älä osta sellaista, mitä et tarvitse. Tutustu jo ennen alennusmyyntejä netissä tai esitteessä tarjontaan. Silloin voi tehdä täsmäiskun alennusmyynteihin ja ostaa vain sen, mitä tarvitsee.
  2. Osta palveluja. Tavaraa on jo monella liikaa, joten myös alennusmyynneillä voi suosia palvelujen hankkimista tavaroiden sijaan.
  3. Suosi kivijalkakauppaa ja ajattele työpaikkoja. Esimerkiksi ostosten välissä ravintolassa nautittu lounas tuo euroja yrittäjän kirstuun.
  4. Älä osta velaksi. Varmista tilisi saldo, että sinulla on varmasti varaa tehdä ostokset. Myös luottokortilla tehdyt ostokset tulevat aikanaan maksettaviksi.
Osta harkiten. Tee mieluummin sellaisia ostoksia, joista tulee mielihyvää jollekin toiselle. Esimerkiksi joululahjat voi hankkia alennusmyynneistä etukäteen.