Alennusmyynnit – ylikulutusta vai säästöä? Lue vinkit fiksuihin aleostoksiin
Houkuttelevatko alennusmyynnit kuluttamaan yli varojen vai voiko niissä säästää oikeasti rahaa? Tee fiksuja ostoksia kesäaleissa kulutusekonomian professorin vinkeillä!
Usein jo ennen juhannusta alkavat kesän alennusmyynnit käynnistävät lähes koko loppuvuoden kestävän kulutuskarnevaalin. Syksyllä järjestettävät Singles’ Day, Cyber Monday ja Black Friday sekä pitkä joulusesonki houkuttelevat kuukausi toisensa jälkeen aleostoksille.
Alennusmyyntien sanotaan kannustavan kuluttajia ostamaan turhaa ja pahimmillaan kuluttamaan yli omien varojensa. Kun alennusmyynneistä palaa kotiin pelkkiä normaalihintaisia tuotteita kassissa, olo voi tuntua pahimmillaan huijatulta.
Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian professori Visa Heinonen ei näe, että alennusmyynnit olisivat huijausta.
“Kuluttaja tekee ostopäätöksen viime kädessä itse ja voi hyvin jättää myös ostamatta”, Heinonen sanoo.
Suomessa kilpailu- ja kuluttajavirasto seuraa sitä, ettei kuluttajan harhauttamista tapahtuisi alennusmyynneissä. Siitä voit lukea lisää viraston sivuilta.
Myös ostamisesta pidättäytyminen voi tuottaa tuottaa mielihyvää.
Korona-aika näytti, että kauppaa tarvitaan
Kaupanalan kiristyvä kilpailu ajaa kauppiaat houkuttelemaan kuluttajia alennetuilla hinnoilla. Alennusmyynti ei saa olla jatkuvaa, minkä vuoksi kaupat järjestävät alennuskampanjoita toisensa perään ja houkuttelevat ostoksille edullisilla sisäänheittotuotteilla.
Moderni kulutuskulttuuri houkuttelee kuluttajaa shoppailemaan jatkuvasti. On kuluttajan itsensä vastuulla sanoa ei houkutuksille.
Heinosen mukaan myös ostamisesta pidättäytyminen voi tuottaa mielihyvää. Tästä on esimerkkinä Kanadasta Suomeenkin rantautunut, Black Fridayn kanssa samaan aikaan järjestettävä Älä osta mitään -päivä.
Omaa kuluttamista kannattaa tarkastella kriittisesti, mutta toisaalta kuluttajia ja kauppaa tarvitaan, jotta talouden rattaat pyörivät.
“Korona-aikana kokeilimme, mitä tapahtuu, jos kukaan ei osta mitään. Se tarkoittaa sitä, että kaupalla alkaa mennä aika huonosti, mistä seuraa yt-neuvotteluja, lomautuksia ja irtisanomisia.”
”Tarvitsemme myös pieniä turhuuksia” – muista järki ostoksilla
Parhaimmillaan alennusmyynneissä voi tehdä tarpeellisia ja harkittuja hankintoja edullisesti. Jos vaikkapa vanha kodinkone on tullut tiensä päähän, alennusmyynnit ovat hyvä aika hankkia tilalle uusi, energiatehokas malli. Fiksuja alelöytöjä voi harkita rahoittavansa myös lainarahalla.
Lue lisää Santanderin rahoitusvaihtoehdoista.
Hyvien alelöytöjen tekeminen vaatii valppautta. Kuluttajan on oltava kartalla tuotteiden hinnoista, jotta hän tunnistaa, mikä alennushinta on oikeasti edullinen.
Tunteelle ei kannata antaa liikaa valtaa alennusmyynneissä – onnistuneet ostopäätökset tehdään järjen kanssa. On tärkeä tietää oman taloutensa maksuvara eli se, millaisia muutoksia talous kestää. Mieti, tarvitsetko todella sitä, mitä olet ostamassa ja onko sinulle siihen todella varaa.
“Tarvitsemme myös arkipäivän pieniä turhuuksia, mutta niiden on oltava balanssissa käytettävissä olevien rahojen kanssa."
Laske oman taloutesi maksuvara.
Asiantuntijan 5 vinkkiä kesän alennusmyynteihin
- Osta vain tarpeellista. Tutustu jo ennen alennusmyyntejä netissä tai esitteessä tarjontaan. Silloin voit tehdä täsmäiskun alennusmyynteihin ja ostaa vain sen, mitä tarvitset.
- Osta palveluja. Tavaraa on jo monella liikaa, joten myös alennusmyynneillä voi suosia palvelujen hankkimista tavaroiden sijaan.
- Suosi kivijalkakauppaa. Näin tulet shoppailureissulla tukeneeksi alueen yrityksiä. Esimerkiksi ostosten välissä nautittu ravintolalounas tuo euroja ravintolayrittäjän kirstuun.
- Älä osta velaksi. Varmista tilisi saldo, jotta sinulla on varmasti varaa tehdä ostokset. Myös luottokortilla tehdyt ostokset tulevat aikanaan maksettaviksi.
- Osta varastoon. Esimerkiksi joululahjat voi hankkia alennusmyynneistä etukäteen.
Vinkit antoi Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian professori Visa Heinonen.